Räddningsinsatser med ALGIZ 10X + SONAR

Ultrastryktåliga tablets och sonar effektiviserar räddningsdykare.

Houston, Texas är beläget bland 4 000 km av vattenvägar och sumpiga utlopp. Bayou Citys grönskande ekosystem av översvämningsområden är en ganska vacker syn från cykelvägar, båtar och broar. Men att ta en simtur där är något som de flesta aldrig ens skulle kunna tänka sig, eftersom vattnet består av dagvatten och avlagringar.

Trots att väldigt få frivilligt vågar sig ut i det grumliga vattnet är detta något som polisens dykare ofta gör. De genomför rutinmässigt räddningsinsatser vid drunkningstillbud, i samband med att fordon hamnat i vattnet, och när människor fångats av översvämningar. Och samband med orkanen Harvey 2017, en tropisk cyklon med den största mängden nederbörd någonsin i USA, utförde polisen 3 000 hjältemodiga räddningsinsatser på bara fyra dagar i det här området.

Hitta en obruten siktlinje

Handhelds affärspartner Subsea Technologies, baserade i Katy, Texas, förser många företag och myndigheter med utrustning för tuffa arbetsförhållanden som dessa och hjälpte lokal polis att hitta och köpa in stryktåliga tablets från Handheld. Algiz 10X är kompatibel med sonarsystemet Tritech Starfish 990F, och lösningen är tillräckligt stryktålig för räddningsinsatser och tillräckligt smidig och kompakt för användning även på små båtar.

”Den här lösningen kan användas i vattnet direkt från räddningsbåten medan de är på väg”, säger Garry Hurkens, affärsutvecklingschef på Subsea Technologies.

Eftersom räddningsdykarna inte kan se genom det grumliga vattnet är de beroende av sonarteknik, som de styr från små räddningsbåtar med hjälp av de stryktåliga surfplattorna. De använder även Algiz 10X tablets för att följa dykningen i realtid, vilket hjälper dykarlaget att genomföra insatsen så säkert och effektivt som möjligt.

Övervaka räddningsdykarnas säkerhet

Utöver sonarsystemet kan räddningsdykarna använda sina stryktåliga tablets för att hålla koll på dykarnas checklistor och profiler samt följa och samla in dykningsinformation på fältet.

Eftersom det inte är någon sikt i vattnet är det ofta omöjligt för dykarna att övervaka sin egen luftförbrukning. Dykarlaget laddar då in dykprofilerna i ett kalkylark och matar in uppgifter under dykningen. Kollegorna i båten använder sen de stryktåliga surfplattorna för att övervaka tiden under vatten och beräkna hur mycket luft dykaren använder.

Minimera fel som beror på den mänskliga faktorn

På en räddningsbåt är varje sekund viktig. Användningen av stryktåliga tablets har ökat effektiviteten i uppdraget genom att snabba upp målidentifieringen och automatisera datainsamlingen och rapporteringen. Man har också ökat dykarnas säkerhet genom att eliminera tidskrävande manuella beräkningar och minimera fel som beror på den mänskliga faktorn.

När varje beslut kan vara skillnaden mellan liv och död gör tillförlitliga verktyg att dykarna kan fokusera på de viktigaste uppgifterna. Och eftersom dessa hjältar kan lita på sin teknik kan samhället lita på dem.