Hands i ny affär med Umeå Energi

Report this content

Hands i ny affär med Umeå Energi Hands norr tar ett krafttag kring Umeå Energis administrativa IT-stöd Umeå Energi, ett av Sveriges mest offensiva och nyskapande energiföretag, har ingått ett långsiktigt och strategiskt samarbete med affärssystemleverantören Hands AB. Det är Hands region norr som har fått förtroendet att analysera och utvärdera det nuvarande användandet av Umeå Energis affärssystem Navision XAL samt att bistå med konsultinsatser rörande det administrativa IT-stödet. Bland annat har en integration av elektronisk fakturahantering genomförts av Hands konsultorganisation. Umeå Energi är, som flertalet andra Svenska energiföretag, utsatt för konkurrens och höga krav på utveckling under lönsamhet. Med kompetenta partners kan man fokusera på kärnverksamheten och har därför valt att engagera Hands AB för såväl utveckling som anpassning av affärssystemet och för den löpande kundservicen/supporten. - Umeå Energi är långt framme i nyttjandet av standardiserade programvaror för sin administration vilket ger hög kostnadseffektivitet och naturligtvis goda framtida möjligheter till ny funktionalitet, säger Pär Lundberg, regionchef på Hands AB, region norr. Det är främst Hands Skellefteåkontor som engageras i arbetet. Sett utifrån kundserviceaspekten kommer Hands resurser i hela landet att engageras. - Den uppvisade kompetensen och den regionala närheten har varit av avgörande betydelse i valet av partner, säger Björn Dahlberg, administrativ chef på Umeå Energi, och fortsätter: - Vår bedömning är dessutom präglad av goda erfarenheter från de mindre projekt vi redan genomfört tillsammans med Hands AB, avslutar Björn. Hittills har Hands AB genomfört en verksamhets/nyttjandeanalys och fortsätter i flertalet projekt under det samarbetsavtal som parterna nu tecknat. Samarbetet ska ses både kortsiktigt, avseende leveransförmågan av prioriterade projekt och långsiktigt med tanke på högsta effektivitet och kompetensutveckling. För mer information, vänligen kontakta Umeå Energi Björn Dahlberg 090-16 39 35 bjorn.dahlberg@umeaenergi.se Hands AB Pär Lundberg 0910-71 76 02 par.lundberg@hands.se Kort om Hands Hands levererar helhetslösningar baserade på några av marknadens ledande affärssystem. Lösningar som hjälper branscher, organisationer och företag att utnyttja sina resurser bättre inom områden som är kritiska för affärsverksamheten. Vid våra kontor i Sverige finns ca 220 medarbetare med unik förståelse för affärsprocesser och utveckling av affärslösningar. Hands är noterat på Oslobörsen. Sammanlagt är vi 1600 händer i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Kort om Umeå Energi Umeå Energi producerar och distribuerar energi till ca 54 000 privatkunder och företag. Moderbolaget Umeå Energi AB är helägt av Umeå Kommunföretag AB. Umeå Energi äger i sin tur Umeå Energi Elnät AB, Umeå Energi Elhandel AB och Umeå Energi UmeNet AB. Ett fjärde affärsområde är Värme. Antalet medarbetare är ca 250. Omsättningen uppgick år 2000 till 707 Mkr. Koncernresultatet efter finansnetto blev 113 Mkr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/22002/04/29/20020429BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/22002/04/29/20020429BIT00560/wkr0002.pdf