Handskmakar'n ökade omsättningen med 30 procent första halvåret

Report this content

Handskmakar'n ökade omsättningen med 30 procent första halvåret Handskmakar'n ökade sin nettoomsättning med 30 procent till 109,4 (84,3) miljoner kronor under årets första sex månader jämfört med samma period förra året. Vinsten per aktie uppgick till 5,07 kronor för rullande tolv månader, att jämföra med 4,54 kronor för helåret 1998. Handskmakar'ns försäljning och resultat är mycket säsongsberoende med övervägande delen av försäljningen under årets sista månader. Rörelseresultatet för första halvåret i år förbättrades med 15 procent till - 10,5 (-12,4) miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade under perioden med tolv procent. Resultatet efter finansiella poster för rullande tolv månader uppgick till 17,7 miljoner kronor, att jämföra med motsvarande siffra för helåret 1998 på 16,1 miljoner kronor. - Vi är nöjda med utvecklingen. Handskmakar'n har kraftiga säsongsvariationer i sin försäljning men vi ser en positiv trend över tiden med ett förbättrat resultat för rullande tolv månader, säger Handskmakar'ns VD Per Thelin. Handskmakar'n har en uttalad strategi att verka och växa i hela Norden. Som ett led i detta förvärvades i juni 1999, med beräknat tillträde första oktober 1999, den norska accessoarkedjan H.P. Hagen med tolv butiker i Oslo. Förvärvet väntas inte ge några resultateffekter under innevarande år, men kommer på sikt att ge en positiv resultatpåverkan. Till redaktionen: För ytterligare upplysningar, kontakta: Per Thelin, verkställande direktör, Handskmakar'n, 019-21 93 00 eller 070-546 41 65 Handskmakar'n driver accessoarkedjorna Handskmakar'n i Sverige, Navara i Finland och H.P. Hagen i Norge. Handskmakar'n är Sveriges enda rikstäckande kedja för accessoarer med 75 butiker, vilket bedöms utgöra 25 procent av samtliga renodlade accessoarbutikerna i Sverige. Koncernens verksamhet i Finland omfattar sex butiker i Helsingfors och en i Åbo vilket ger en marknadsandel på fem procent. Verksamheten i Norge omfattar tolv butiker i Oslo motsvarande en marknadsandel på åtta procent. Handskmakar'ns produktsortiment indelas i fem produktområden: väskor, handskar, småläder, reseeffekter samt övriga produkter. I Sverige marknadsförs Handskmakar'ns sortiment i stor utsträckning under egna varumärken - främst de fyra strategiska varumärkena Vezzano, Ann Nichols, Matchtown och Travel - samt under välkända externa varumärken som Björn Borg, Samsonite, Carlton och Esprit. I Finland och Norge sker försäljningen under externa varumärken. handskmakar'n Pressmeddelande för omedelbar publicering Örebro den 25 augusti 1999 Halvårsrapport för Wilkenson Handskmakar´n AB 1 januari - 30 juni 1999 *Koncernens nettoomsättning ökade med 30% till 109,4 (84,3) Mkr. *Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 12%. *Rörelseresultatet för första halvåret 1999 förbättrades med 15% och uppgick till -10,5 (-12,4) Mkr. Handskmakar´ns försäljning och resultat uppvisar stora säsongsvariationer under året med normalt ett svagt resultat under första halvåret. *Resultat efter finansiella poster förbättrades till -11,1 (-12,7) Mkr. *Resultatet efter finansiella poster för rullande tolv månader uppgick till 17,7 Mkr, vilket kan jämföras med helårsresultatet för 1998 om 16,1 Mkr. *Vinst per aktie efter skatt för rullande tolv månader uppgick till 5,07 kronor (4,54 kronor för helåret 1998). *Handskmakar'ns nordiska expansion fortsätter: den norska accessoarkedjan H. P. Hagen, med tolv butiker i Osloområdet, förvärvades under juni 1999. Försäljning och marknad: Under perioden 1 januari - 30 juni 1999 ökade Handskmakar´ns försäljning med 30 procent till 109,4 (84,3) Mkr. Butikskedjan Navara i Finland, som ingår i koncernen sedan augusti 1998, står för 13,6 Mkr av den totala försäljningsökningen på 25,1 Mkr. Försäljningen i jämförbara butiker steg med 12 procent under första halvåret 1999. Beklädnadshandeln i Sverige ökade med 6 procent under samma period jämfört med föregående år, mätt i löpande priser, enligt HUI. Handskmakar'n har påbörjat ett omfattande omprofileringsarbete innefattande förädling av såväl sortiment som butikskoncept. Bruttovinst: Den goda försäljningsutvecklingen och ett ökat antal butiker medförde att bruttovinsten ökade till 58,8 (45,6) Mkr. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,8 (54,0) procent under första halvåret 1999. Rörelsens kostnader: Rörelsens omkostnader ökade med 18 procent till 66,6 (56,4) Mkr. Ökningen är hänförlig till det större antal butiker som ingår i koncernen jämfört med motsvarande period föregående år. Resultat: Handskmakar´ns försäljning och resultat uppvisar stora säsongsvariationer under året med normalt ett svagt resultat under första halvåret. Rörelseresultatet för perioden januari - juni 1999 förbättrades med 15 procent till -10,5 (-12,4) Mkr. Finansnettot uppgick till -0,6 (-0,3) Mkr. De ökade räntekostnaderna är hänförliga till förvärvet i Finland. Resultat efter finansiella poster uppgick till -11,1 (-12,7) Mkr. Butiksnät: Handskmakar´n utvärderar löpande sitt butiksnät, såväl för att avveckla svaga butiker som för att finna nya lägen för ytterligare expansion. Under årets sex första månader har fyra butiker avvecklats i Sverige på grund av svag lönsamhet. Det svenska butiksnätet omfattar 75 butiker per 1999-06-30. I Finland fanns sju butiker per 30 juni 1999 och ytterligare en butik är klar för etablering under fjärde kvartalet 1999. Den tidigare ambitionen att butiksbeståndet i Finland skall omfatta 25 - 30 butiker inom fyra år kvarstår. Förvärv: Som tidigare meddelats har den norska accessoarkedjan H. P. Hagen, med tolv butiker i Osloområdet, förvärvats under juni 1999. Förvärvet är ett led i Handskmakarn's nordiska tillväxtstrategi och beräknad tillträdesdag är 1999-10-01. I planerna för Norge ingår att utöka butiksbeståndet till att omfatta 20 - 30 butiker inom fem år. Förvärvet beräknas inte ge några resultateffekter under innevarande år. Varulager: Varulagret per 30 juni ökade till 51,0 (43,1) Mkr. Ökningen av varulagret är hänförlig till den förvärvade verksamheten i Finland. Investeringar: Nettoinvesteringar under årets första sex månader uppgick till 1,4 (1,3) Mkr. Finansiering och likviditet: Kassaflödet efter investeringar uppgick för årets sex första månader till -12,4 (-30,9) Mkr. Förändringen i kassaflödet förklaras främst av att rörelsekapitalet ökat mindre än motsvarande period föregående år. Likvida medel uppgick per 30 juni 1999 till 7,6 (4,5) Mkr. IT: Handskmakar´n har tillsammans med sina IT-leverantörer vidtagit en rad åtgärder för att millennieskiftet skall ge en minimal påverkan på verksamheten. Samtliga nödvändiga åtgärder kommer enligt Handskmakar´ns bedömning att vara fullt genomförda senast under oktober 1999. Organisation: Efter ledningsförändringen och förvärven i Finland och Norge har Handskmakar´n påbörjat en förändring av den centrala organisationen. Målet med detta förändringsarbete är att uppnå större synergieffekter, framförallt avseende inköp av varor. Örebro den 25 augusti 1999 Wilkenson Handskmakar´n AB (publ) Per Thelin Verkställande Direktör ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/25/19990825BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/25/19990825BIT00330/bit0002.pdf