100 kontor ger unga kreatörer gratis skjuts mot hållbar tillväxt

I projektet Hundra Kontor matchas etablerade företag med småföretagare för att ge entreprenörer en skjuts mot hållbar tillväxt. Hans Andersson Group erbjöd kreatörerna i Creatables sina lediga lokaler, en inbjudan som lett till kreativa injektioner för båda parter. Creatables får tryggare förutsättningar för att bygga upp sin verksamhet och Hans Andersson får tillgång till nya intryck - ett samarbete med enbart vinnare.

Hinder för tillväxt planas ut i nytt projekt

Enligt Tillväxtverkets undersökning uppger 34 procent av alla småföretagare bristen på egen tid som ett stort hinder för tillväxt. Även krångliga regler och begränsad kapacitet i nuvarande lokaler återfanns bland de upplevda påtagliga hindren. Västra Götalandsregionens projekt Hundra Kontor är ett steg i rätt riktning för att främja nystart av företag och få dem att växa.

Först ut i Hundra Kontor - Stora Hans Andersson Group och lilla Creatables

Hans Andersson Group bjöd in Creatables till företagets lediga lokaler och fick se sitt ordningsamma kontor förvandlas till en färgsprakande kreativ miljö. I mötet mellan de nya kollegorna planterades snart frön till samarbeten. Kopplingen företagen emellan - återvinning av material och återanvändning av spill - hade knappast kunnat lämpa sig bättre. Hans Andersson samlar varje år in en miljon ton till återvinning varav en del med all säkerhet nu kan återanvändas tack vare Creatables.

- Vi har fått en injektion av kreativitet och nytänkande från killarna i Creatables. Det räcker nästan att kika in i deras lokaler för att bli inspirerad. Och jag tror på ett samarbete oss emellan, det finns otroligt mycket spillmaterial som kan användas till något betydligt vettigare än att slängas. Och att tillsammans med Creatables fokusera på återanvändning stämmer väl överens med vår vision då kreativitet och nytänkande är en del av Hans Andersson Groups grundpelare, sägerBengt Andersson på Hans Andersson Group.

Fler fördelar som sparar både tid och pengar

Creatables utnyttjar materialspill från produkttillverkning och utvecklar nya produkter utifrån spillet. Genom sina nya grannar hämtar Creatables både inspiration och material bland allt som lämnats in till återvinning. Och fördelarna är fler. Som småföretagare är det ett ypperligt tillfälle att ha expertishjälp bara två meter bort för att ta hjälp i t.ex. ekonomiska eller administrativa frågor. Hjälp som annars hade kostat både tid och pengar.

- Vi hittade direkt fördelarna med det här samarbetet. Vi flyttade från ett bös till en etta in till stora ljusa lokaler att ta emot våra kunder och utöva vår kreativa verksamhet i. Med våra nya kollegor medföljer ett spännande kunskapsutbyte som gagnar båda företagen, vi inspirerar och att tar hjälp av varandra och har samtidigt kul tillsammans. Och samarbetet har redan gett resultat, vi hittade spill från Hans Anderssons återvinningsmaterial och fick snilleblixten att skapa en valmobil - Mobile Dick. Namnet kom direkt, skrattar Erik Thorstensson på Creatables.

Fakta om projektet Hundra Kontor

Projektet bygger på en idé av tankesmedjan Kombinator och syftar till att förmedla gratis arbetsplatser till kreatörer i outnyttjade lokaler, med visionen att göra Västsverige till den bästa regionen för kreatörer att bo och verka i.

Fakta Hans Andersson Group AB

Hans Andersson Group är ett andra generationens miljöföretag vars affärsidé är att leda utvecklingen inom miljöriktig återvinning och internationell handel med papper, plast, kemikalier och metaller. Koncernen sysselsätter 500 personer och omsätter 2 miljarder SEK.

Klicka här för att se film Hundra kontor (Pecha Kucha)

Kontaktuppgifter:

Johan Berggren, koncernchef Hans Andersson Group AB