100 ton återvinns under fyra dagar på Sweden Rock Festival

8-11 juni går musikfestivalen Sweden Rock av stapeln i Sölvesborg, med artister som Ozzy Osbourne, Helloween, Judas Priest och Accept på spelschemat. Med 33.000 besökare på området tillkommer stora mängder återvinningsmaterial - närmare 100 ton  som skall tas hand om. Under festivalen samlar Sölvesborgs IK avfallet som sedan transporteras till Hans Andersson Recyclings anläggning i Sölvesborg för sortering och återvinning. Pant, glas, well, metall och brännbart materiel skall allt samlas in och sorteras.

300.000 kr direkt till ishockeyklubben

Med 33.000 besökare på Sweden Rock Festival bildas under evenemangets fyra dagar närmare 100 ton återvinningsmaterial. Sölvesborgs ishockeyklubb samlar in återvinningsmaterialet som därpå transporteras till Hans Andersson Recyclings anläggning för sortering. I första hand skall panten sorteras ut, vars värde går till föreningen - ett värde uppskattat till 200 000 - 300 000 kr. Även glas, wellpapp, plast,  metall och brännbart sorteras. Wellpapp och metall får Sweden Rock själva ersättning för.

Ett andra generationens miljöföretag

Hans Andersson Recycling grundades 1948 och är ett familjeföretag med huvudkontor beläget i Göteborg. Verksamheten syftar till att inhämta avfall för att därpå återvinna så mycket som möjligt av materialet. Företaget vänder sig bland annat till fastighetsägare, kontor och industri.

- Vi kallar oss ett andra generationens miljöföretag eftersom vi har insett att handel och lönsam återvinning är det bästa sättet att spara på naturens resurser. Vi gör med andra ord affärer som alla tjänar på - inte bara vi själva och våra kunder, utan även miljön. Det ger oss en dubbel drivkraft att ständigt hitta nya lösningar som gör att vi kan göra vårt jobb ännu effektivare, säger Johan Berggren, koncernchef på Hans Andersson Group.

I framkant inom återvinning

Hans Andersson Recycling Syd bedriver insamling och sortering av avfall i södra Sverige. Bolaget startade år 2005 och har återvinningsanläggningar i Staffanstorp, Landskrona, Sölvesborg och Bromölla. Hans Andersson Recycling är som affärsområde ett av de största på den svenska marknaden med en hantering av ca 750 000 ton  per år. Hans Andersson Syd AB har sedan tidigare erfarenhet av stora evenemang och fanns på plats även under Sweden Rock 2010.

- Vi tar hand om allt du vill bli av med oavsett om det gäller papper, plast, metall, returträ, batterier eller annat avfall. För oss är det mesta värdefullt material som vi kan ge nytt liv på ett eller annat sätt. Vi hittar alltid en lösning som passar det enskilda ändamålet baserat på storlek och behov. Stor vikt läggs även vid att göra återvinningen så enkel som möjlig, och att erbjuda kringtjänster som exempelvis rådgivning, sekretesslösningar och miljörumsvärdar, säger Mikael Gustavsson, VD för Hans Andersson Recycling Syd AB.

Sweden Rock Festival

Sweden Rock Festival anordnades första gången 1992, då under namnet Sommarfestivalen. 1999 antogs namnet Sweden Rock och 2008 hade festivalen vuxit till att bli Sveriges största.

I samband med namnbytet började man även inrikta sig allt mer på den hårda musiken, samtidigt som man behöll bredden på artisterna. En mix av blues, AOR och heavy metal, till mörkaste black metal ryms på festivalen.

Kontaktuppgifter:

Hans Andersson Recycling Syd AB