Miljön i sikte under Pistol-SM - skräp efter 5.000 besökare källsorterades på plats

Som arrangör av ett större evenemang tog Göteborg och Bohusläns Pistolskyttekrets sitt ansvar för miljön under årets Pistol-SM. Målet var glasklart – allt skulle källsorteras. Med drygt 5.000 besökare och deltagare under fyra dagar avverkades stora mängder hylsor, plast- och kartongförpackningar – lägg därutöver till vanliga sopor. Allt sorterades i Hans Andersson Recyclings miljörum, direkt på plats under mästerskapet.

Miljön i första rummet - Allt källsorterades

För att än mer värna om miljön och samtidigt göra skyttet till en renare sport var Göteborg och Bohusläns Pistolskyttekrets mål inför årets Pistol-SM att precis allting skulle källsorteras. Inte en enda soptunna fanns utplacerad på området. Plastförpackningar, kartonger, metallförpackningar, mjukplast, glas, PET-flaskor och mjukplast samlades in och sorterades. Tomhylsor och plasthållare för patroner togs om hand direkt på skjutbanan.

Hans Andersson Recycling placerade ut ett miljörum under mästerskapet, utrustat med tydliga skyltar för att allt skulle hamna på rätt plats. För att förhöja stämningen i rummet spelades musik, något som visat sig vara positivt i syfte att hålla återvinningsrum rena och snygga. Tävlande, arrangörer, försäljare och besökare blev samtliga hänvisade till miljörummet för källsortering. Hans Andersson Recycling hade dessutom en assisterande miljövärd närvarande under hela mästerskapet för att övervaka sorteringsprocessen.

- Vetskapen om att precis allting källsorteras och i största möjliga utsträckning återvinns känns otroligt upplyftande. Vi höjer värdet på turneringen markant genom att värna om miljön på detta påtagliga sätt - och alla är villiga att hjälpa till. Utgångspunkten var helt enkelt att ta ansvar för den stora mängd skräp som produceras under ett större evenemang som detta. Och det har verkligen varit fantastiskt att se hur alla dragit sina strån till stacken för att samla in så mycket återvinningsmaterial som möjligt, säger Christer Beckman, ordförande i SM kommittén utsedd av Göteborgs och Bohusläns Pistolskyttekrets.

Hans Andersson - Ett andra generationens miljöföretag

Hans Andersson Recycling grundades 1948 och är ett familjeföretag med huvudkontor beläget i Göteborg. Verksamheten syftar till att inhämta avfall för att därpå återvinna så mycket som möjligt av materialet. Företaget vänder sig bland annat till fastighetsägare, kontor och industri.

- Vi kallar oss ett andra generationens miljöföretag eftersom vi har insett att lönsam återvinning är det bästa sättet att spara på naturens resurser. Vi gör med andra ord affärer som alla tjänar på - inte bara vi själva och våra kunder, utan även miljön. Det ger oss en dubbel drivkraft att ständigt hitta nya lösningar som gör att vi kan göra vårt jobb ännu effektivare, säger Johan Berggren, koncernchef på Hans Andersson Group.

Pistol-SM i Göteborg 2011

På uppdrag av Svenska Pistolskytteförbundet arrangerade Göteborgs och Bohusläns Pistolskyttekrets Svenska Mästerskapen i fält- och precisionsskjutning den 7–10 juli.

Kontaktperson: Anna-Lena Elmeklo, Hans Andersson Group AB

Göteborgs och Bohusläns Pistolskyttekrets