Neova AB säljer sin trädbränsleverksamhet till Hans Andersson Recycling

Neova AB säljer sin trädbränsleverksamhet till Hans Andersson Recycling.

Neova AB och Hans Andersson Recycling Göteborg AB har undertecknat ett avtal om övertagande av Neovas trädbränsleverksamhet. Hans Andersson Recycling kommer att överta verksamheten

den 1 juni 2012. Med i överlåtelsen följer personal som idag är sysselsatta inom denna del i Neova, 19 personer, samt varulager och de olika inköps- och försäljningsavtal som finns inom detta produktområde.

Neova är en av landets främsta trädbränsleleverantörer och har en lång och gedigen erfarenhet av att köpa, producera samt sälja bio- och trädbränslen.

Hans Andersson koncernen omsätter 2 miljarder och har 350 anställda. Avsikten med övertagandet är att stärka sin position och kompetens inom området.

Hans Andersson Recycling är främst verksamma inom återvinning av metaller, plast, returpapper, farligt avfall, elektronik, sekretesshantering, brännbart avfall, hantering av restprodukter från massa- och pappersindustrin, samt har även en viss trädbränsleverksamhet.

- Jag är glad över att ha funnit en köpare som är en stark aktör som kommer att förvalta arvet och föra det vidare på ett kraftfullt sätt till gagn för kunder och leverantörer, säger Neovas VD, Juhani Ylä-Sahra.

- Vi ser fram emot att integrera verksamheterna och utveckla produktområdet, säger Göran Schytt, VD för Hans Andersson Recycling Göteborg. Som också ser fram emot att hälsa de nya medarbetarna välkomna.

Johan Berggren, koncernchef Hans Andersson Recycling AB

031-756 70 02, 0705-42 66 34

johan.berggren@hansandersson.se

Hans Andersson Recycling har arbetat med återvinning och avfallshantering sedan 40-talet och är i dag verksamma i hela Sverige och behandlar alla materialslag. Koncernen sysselsätter 400 personer och omsätter 2 miljarder.

Fakta Neova AB

Neova är Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning på ca 1,5 miljarder SEK. Neova ingår i den finska Vapo-gruppen som är världens största torvproducent och ledande inom bioenergi i Östersjöregionen, med en omsättning motsvarande drygt 7,3 miljarder SEK. Vapo-gruppen ägs till 51 % av finska staten och till 49 % av ett konsortium av finska kommunala energibolag.