Peter Forhaug ny styrelseordförande i Hans Andersson Recycling AB

Peter Forhaug är Hans Andersson Recyclings nya styrelseordförande. Sedan årsskiftet har även en ny koncernledningsgrupp tillsatts för Hans Andersson Recycling. Forhaug ersätter från och med den 1 mars 2013  Bengt Andersson, som varit styrelsens ordförande sedan 2011.

Peter Forhaug har bred erfarenhet och har tidigare innehaft ledande internationella befattningar i bolag som Investment director Norvestia OYJ, CEO på Softronic Venture samt CFO på Softronic AB. Sedan 2010 har han varit styrelseledamot i Hans Andersson-koncernen.

Peter är idag också engagerad som styrelseordförande i Polystar Instrument AB, Thank God its Showtime AB, Confidence International AB (public company) samt styrelseledamot i Skutvik Partner AB.

Jag ser framför mig ett oerhört spännande arbete. Jag har ett stort förtroende för Hans Andersson Holding och är mycket stolt över att få axla rollen som styrelseordförande. Det känns fantastiskt stimulerande och otroligt ärofullt att få jobba vidare med de här frågorna i en tid när koncernen står inför viktig utveckling, säger Peter Forhaug.

Ägarna Hans-Eric Andersson och Bengt Andersson ser ett stort värde i Peters bakgrund och erfarenhet av bolag i kraftig tillväxt.

När vi nu tar nästa steg i bolagets utveckling kommer Peters gedigna styrelseerfarenhet att vara av stor betydelse. Han kan på ett värdefullt sätt tillföra det stöd och kontaktnät som behövs i en kommande expansion av verksamheten. Peter har också stor erfarenhet av styrelsearbete både nationellt och internationellt, säger Hans-Eric ochBengt Andersson.

Förstärkt koncernledning

Sedan januari har Hans Andersson Recycling en ny förstärkt koncernledning som kommer att arbeta med koncernens marknadsutveckling. Medlemmar i koncernledningen är Bengt Andersson (ägare och styrelseledamot Hans Andersson Holding), Christian Andersson (marknadschef Hans Andersson Plastics), Johan Berggren (koncernchef), Claes Dahlberg (CIO), Anna-Lena Elmeklo (CBO), Peter Grimshorn (VD Hans Andersson Plastics AB), Sebastian Wessman (VD Hans Andersson Recycling AB) och Jonas Wäneskog (VD Hans Andersson Metal AB).

Hans Andersson Recycling har arbetat med återvinning och avfallshantering sedan 40-talet och är i dag verksamma i hela Sverige och behandlar alla materialslag. Koncernen sysselsätter 400 personer och omsätter 2 miljarder.