Returpappersbranschen når högt uppsatt mål: 75% återvunnet kontorspapper

Svensk returpappersförening har uppnått sitt långsiktiga mål om att återvinna minst 75% av kontorspappersavfallet. Målet sattes 1997 och inkluderade ett delmål på 50% år 2000. Även detta lyckades man nå. I samband med att målet uppnås sjunker den svenska pappersförbrukningen till rekordlåg nivå. Trots en minskning av konsumtionen de senaste åren har branschen konstant ökat insamlingsnivån. Denna frivilliga överenskommelse kan mäta sig med lagstadgade producentansvar i fråga om återvinningsnivåer, vilket Svensk returpappersförening är mycket stolta över.

Både delmål och långsiktigt mål uppnådda
1997 enades Svensk returpappersförenings medlemmar tillsammans med IL och PÅAB om att återvinna minst hälften av det svenska kontorspappersavfallet senast år 2000. Projektet kallas Kontorsinsamlingen och startades med en långsiktig målsättning om att återvinna minst 75 viktprocent.
Under år 2000 samlades 50,5% in och enligt 2011 års siffror är även det långsiktiga målet passerat då 76,6% av kontorspappret samlades in. Viktprocenten syftar på den mängd material som är tekniskt möjlig att använda som råvara vid papperstillverkning.

– Vi är givetvis fantastiskt nöjda med att ha uppnått vårt gemensamma mål. 1997 var vi medvetna om att det långsiktiga målet var högt satt men bedömde att det var fullt realistiskt att uppnå. Vi låg då på en insamlingsgrad av närmare 37% och skulle upp till målsättningen på 75%. Ett framgångsrikt samarbete i den svenska returpappersbranschen gjorde det möjligt, säger Bengt Andersson, Ordförande för Svensk Returpappersförening samt styrelseordförande och ägare Hans Andersson Group.
Minskad pappersförbrukning och ökad insamling
I samband med att målet uppnås sjunker den svenska pappersförbrukningen till rekordlåg nivå. 2011 låg den totala konsumtionen för kontorspapper i Sverige på 300 000 ton. Aldrig under mätningens histora har den totala konsumtionen varit så låg. Trots en minskning av konsumtionen lyckades returpappersbranschen inte bara bibehålla, utan dessutom öka insamlingen av returpapper.

Fakta Svensk Returpappersförening
Det frivilliga projektåtagandet Kontorsinsamlingen startade 1997 och har genom marknadsföring av olika typer av aktiviteter under åren nått ut med sitt budskap. Bakom initiativet till projektet står Svensk Returpappersföreningens medlemmar; Hans Andersson Recycling, Returpapperscentralen, Stena Recycling , Ragnsells, Sita och IL Recycling.

Hans Andersson Recycling är ett andra generationens miljöföretag vars affärsidé är att leda utvecklingen inom miljöriktig återvinning och internationell handel med papper, plast, kemikalier och metaller. Koncernen sysselsätter 500 personer och omsätter 2 miljarder kronor.

Bengt Andersson

Ordförande Svensk returpappersförening, styrelseordförande och ägare Hans Andersson Recycling

Telefon: 031-756 70 01, 0705-926012

E-mail: bengt.andersson@hansandersson.se