Varför minskar inte universitetens pappersförbrukning i takt med den digitala utvecklingen?

99% av de studerande vid universitet och högskolor i Sverige har idag tillgång till en dator. Pappersförbrukningen har de senaste åren minskat vid fakulteten men inte närmelsevis på väg att upphöra. Bara vid Göteborgs Universitet förbrukades 2010 drygt en kvarts miljon kilo papper. Vad hände med det papperslösa Sverige, skulle inte mängden återvunnet papper minska i takt med det digitala intåget?

Minimal minskning av pappersförbrukning

2010 studerade drygt 240 000 studenter vid olika universitet och högskolor i Sverige. Av dessa saknade endast 1% tillgång till dator under sin studietid. Vid Göteborgs Universitet återvanns drygt 229 000 kg papper under 2010, jämfört med drygt 245 000 kg under 2009. En minimal minskning sett till den digitala utvecklingen och den utbredda användningen av datorer på universitet och högskolor i dagens Sverige. Hur kommer det sig att pappersförbrukningen inte minskar radikalt i takt med digitaliseringen?

- Jag tror inte att vi är på väg mot det papperslösa samhället. Däremot kan vi minska vår papperskonsumtion genom olika pappersbesparande åtgärder och ändrat pappersanvändarbeteende. Universitetets pappersåtervinning har fluktuerat de senaste fem åren och det kan bero på många saker. Nu är vi nere igen på 2007 års nivå vilket är positivt.

Återvinningen tenderar exempelvis att öka år då vi haft många institutioner som flyttat till nya lokaler eller när avfallsentreprenören ändrat kriterierna för vad som räknas som returpapper, säger Jenny Lilliehöök, miljökoordinator Tekniska avdelningen Stockholms universitet.

Minskningen en trend eller inte?

Mätningen av återvinningen påbörjades 1994 då insamlingen av papper i Sverige låg på 37%. En siffra som ständigt ökat sedan dess och som 2009 hade nått 72%. Målet för 2006 på 75% är ännu ej uppnått men beräknas trots årets nedgång är nås före 2015.

- Om minskningen av pappersåtervinning är en ihållande trend är svårt att sia om. Allt mer information kommer förvisso att förläggas till intranätet, men vissa saker kommer aldrig att kunna ersättas digitalt, säger Maritha Svensson på fastighetsavdelningen på Göteborgs Universitet.

Kontaktperson:

Johan Berggren, koncernchef Hans Andersson Group AB

E-mail: johan.berggren@hansandersson.se

Hans Andersson Recycling är ett andra generationens miljöföretag vars affärsidé är att leda utvecklingen inom miljöriktig återvinning och handel med papper, plast, kemikalier och metaller. Koncernen sysselsätter 500 personer och omsätter 2 miljarder SEK.