Henrik Ehrsson får Hans Wigzells forskningsstiftelses första vetenskapspris

Report this content

Hans Wigzells forskningsstiftelse delar i dag ut sitt första årliga vetenskapliga pris, som går till hjärnforskaren Henrik Ehrsson vid Karolinska Institutet (KI). Professor Ehrsson får priset på 500.000 SEK för sin banbrytande forskning om hur våra sinnen kan påverkas att uppleva kroppen.

Professor Ehrssons forskning rör den kroppsliga jag-uppfattningen och hur våra sinnen kan påverkas att uppleva kroppen. Den medicinska användningen handlar om att en protes kan kännas verklig. Forskningen, som sker vid KI i Stockholm, har rönt stort intresse i den medicinska världen.

Delar av stiftelsens motivering lyder:
”Professor Henrik Ehrsson vid Karolinska Institutet får 2016 års pris för sin banbrytande forskning kring hur vi upplever att vår kropp är vår egen. Han utför sin forskning genom att använda de mest avancerade hjärnavbildningstekniker som är tillgängliga för att mäta vad som sker vid konfrontation med olika kroppsliga varseblivningsillusioner, t.ex. skapade via virtual reality-teknik.”

”Vi kan skapa illusionen att en datasimulerad kropp upplevs som den egna kroppen”, förklarar professor Ehrsson.

Rhenman & Partners Asset Management är initiativtagare och stiftare av forskningsstiftelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Wigzells Forskningsstiftelse
E-post: hw@forskningsstiftelse.se

Om Henrik Ehrsson
Professor i kognitiv neurovetenskap, Karolinska institutet.

Forskningsgruppsledare vid Institutionen för Neurovetenskap, Karolinska institutet. Henrik Ehrsson undersöker de hjärnbarksmekanismer som ligger till grund för varseblivningen av den egna kroppen i rummet. Resultaten har fått stor internationell uppmärksamhet och har bland annat skildrats i TV-dokumentärer av BBC, National Geographic och Discovery Channel.

Om Hans Wigzell
Professor i immunologi, Karolinska institutet.

Tidigare rektor för Karolinska institutet, Chef för Smittskyddsinstitutet, Statens bakteriologiska laboratorium och ordförande för Karolinska institutets Nobelkommitté. Hans är också medlem i Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien IVA.

Om Hans Wigzells Forskningsstiftelse
Stiftelsen ska främja sitt syfte att stödja vetenskaplig forskning och utbildning inom det medicinska området framförallt genom att dela ut stipendier och andra bidrag. Stiftelsen får också arrangera och/eller stödja seminarier och konferenser.

Om Rhenman & Partners Asset Management
Rhenman & Partners Asset Management, som grundades 2008, är en Stockholmsbaserad kapitalförvaltare med fokus på två nischfonder: Rhenman Healthcare Equity L/S, som startades i juni 2009, och Rhenman Global Opportunities L/S, som startades i augusti 2016. Det totala förvaltade kapitalet uppgick vid senaste årsskiftet till knappt 5 miljarder kronor. Förvaltningsteamen för de båda fonderna får stöd i sina respektive investeringsprocesser av namnkunniga rådgivare bestående av bl.a. professorer och sakkunniga med mångårig marknadserfarenhet och stora expertnätverk över hela världen.

Taggar: