Li-Huei Tsai får Hans Wigzells Forskningsstiftelses vetenskapspris uppgående till USD 100 000

Report this content

Hans Wigzells Forskningsstiftelse delar i dag ut sitt tredje årliga vetenskapliga pris, som går till forskaren Li-Huei Tsai vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Cambridge, USA. Professor Tsai får priset på 100.000 USD för sin internationellt uppmärksammade forskning rörande Alzheimers sjukdomsorsaker och möjliga terapi.

Forskningen har också snabbt resulterat i pågående, avancerade kliniska försök på Alzheimer-patienter. Forskningen, som sker vid Picower Institute for Learning and Memory Department of Brain and Cognitive Sciences Massachusetts Institute of Technology, har rönt stort intresse i den medicinska världen.

Delar av stiftelsens motivering lyder:
”Li-Huei Tsai har i sin forskning gjort ett flertal imponerande fynd vad gäller Alzheimers sjukdom. Hon har i sin forskning varit med om att utveckla helt nya metoder som via selektiv ljusstimulering i djurförsök kunnat få Alzheimer-sjuka möss att drastiskt förbättras i sin sjukdom.”

Rhenman & Partners Asset Management är initiativtagare och stiftare av forskningsstiftelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Wigzells Forskningsstiftelse
E-post: hw@forskningsstiftelse.se

Om Li-Huei Tsai, Pristagare
Professor Li-Hiei Tsai är verksam vid Picower Institute for Learning and Memory vid Massachusetts Institute of Technology i Boston,USA.

Om Hans Wigzell
Professor i immunologi, Karolinska institutet.

Tidigare rektor för Karolinska institutet, Chef för Smittskyddsinstitutet, Statens bakteriologiska laboratorium och ordförande för Karolinska institutets Nobelkommitté. Hans är också medlem i Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien IVA.

Om Hans Wigzells Forskningsstiftelse
Stiftelsen ska främja sitt syfte att stödja vetenskaplig forskning och utbildning inom det medicinska området framförallt genom att dela ut stipendier och andra bidrag. Stiftelsen får också arrangera och/eller stödja seminarier och konferenser.

Om Rhenman & Partners Asset Management
Rhenman & Partners Asset Management, som grundades 2008, är en Stockholmsbaserad kapitalförvaltare med fokus på två nischfonder: Rhenman Healthcare Equity L/S, som startades i juni 2009, och Rhenman Global Opportunities L/S, som startades i augusti 2016. Det totala förvaltade kapitalet uppgår till cirka 7 miljarder kronor. Förvaltningsteamen för de båda fonderna får stöd i sina respektive investeringsprocesser av namnkunniga rådgivare bestående av bl.a. professorer och sakkunniga med mångårig marknadserfarenhet och stora expertnätverk över hela världen.

Taggar: