Staffan Holmin får Hans Wigzells Forskningsstiftelses vetenskapspris uppgående till 600.000 kr

Report this content

Hans Wigzells Forskningsstiftelse delar i dag ut sitt fjärde årliga vetenskapliga pris, som går till forskaren Staffan Holmin vid Karolinska Institutet. Professor Staffan Holmin får priset på 600.000 kr för sin uppmärksammade forskning rörande banbrytande teknik med sofistikerade katetrar som kan styras till specifika delar i t.ex. hjärnan via blodkärlssystemet.

Dessa katetrar kan inte bara ta bort livshotande blodproppar utan också styras till att lämna blodbanan och t.ex. gå in i en lokal tumör, ta prov eller lämna material för vidare behandling. De kliniska konsekvenserna av Holmins banbrytande forskning är mycket positiva. Staffan Holmin är också en mycket god föreläsare som gör tittaren fascinerad av människokroppens härlighet.

Rhenman & Partners Asset Management är initiativtagare och stiftare av forskningsstiftelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Wigzells Forskningsstiftelse
E-post: hw@forskningsstiftelse.se

Om Staffan Holmin, Pristagare
Professor och överläkare i neuroradiologi, KI/Karolinska universitetssjukhuset.

Om Hans Wigzell
Professor i immunologi, Karolinska institutet.
Tidigare rektor för Karolinska institutet, Chef för Smittskyddsinstitutet, Statens bakteriologiska laboratorium och ordförande för Karolinska institutets Nobelkommitté. Hans är också medlem i Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien IVA.

Om Hans Wigzells Forskningsstiftelse
Stiftelsen ska främja sitt syfte att stödja vetenskaplig forskning och utbildning inom det medicinska området framförallt genom att dela ut stipendier och andra bidrag. Stiftelsen får också arrangera och/eller stödja seminarier och konferenser.

Om Rhenman & Partners Asset Management
Rhenman & Partners Asset Management, som grundades 2008, är en Stockholmsbaserad kapitalförvaltare med fokus på två nischfonder: Rhenman Healthcare Equity L/S, som startades i juni 2009, och Rhenman Global Opportunities L/S, som startades i augusti 2016. Det totala förvaltade kapitalet uppgår till cirka 7 miljarder kronor. Förvaltningsteamen för de båda fonderna får stöd i sina respektive investeringsprocesser av namnkunniga rådgivare bestående av bl.a. professorer och sakkunniga med mångårig marknadserfarenhet och stora expertnätverk över hela världen.

Taggar: