Hansa Biopharma: Emission och återköp av C-aktier för incitamentsprogram

Lund 2 september 2019. Hansa Biopharma, som är ledande inom immunmodulerande enzymteknik för behandling av sällsynta IgG-medierade sjukdomar, meddelade idag att styrelsen för Hansa Biopharma AB med stöd av bemyndigande från årsstämman den 22 maj 2019 beslutat genomföra en nyemission samt därefter omedelbart återköpa 715 910 C-aktier. Aktierna emitteras och återköps i enlighet med incitamentsprogrammet 2019 som antogs av årsstämman den 22 maj 2019.

Carnegie Investment Bank kommer att teckna samtliga emitterade C-aktier till en kurs om 1 krona per aktie, motsvarande aktiernas kvotvärde. Samtliga emitterade C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas av Hansa Biopharma för samma pris. C-aktierna kommer därefter att omvandlas till stamaktier innan de levereras till berättigade deltagare i bolagets incitamentsprogram LTIP 2019.

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av aktier till deltagare samt att kunna täcka eventuella sociala kostnader med anledning av LTIP 2019. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till 1/10-dels röst vardera. Hansa Biopharma har sedan tidigare 705 547 C-aktier utestående.

Rolf Gulliksen, Head of Corporate Communications
E-post: rolf.gulliksen@hansabiopharma.com

Hansa Biopharma AB (NASDAQ Stockholm: HNSA) använder sin unika och patenterade immunmodulerande enzymteknologiplattform för att utveckla behandlingar för sällsynta immunoglobulin G (IgG)-medierade autoimmuna sjukdomstillstånd, transplantationsavstötning och cancer. Bolagets främsta produkt, IDEFIRIX (imlifidase), är ett unikt antikroppsnedbrytande enzym i långt framskriden klinisk utveckling för att möjliggöra njurtransplantation för högsensitiserade patienter samt med ytterligare kliniska studier inom akuta autoimmuna sjukdomar. Med utgångspunkt i bolagets teknologi tar Hansas verksamhet inom forskning och utveckling även fram nästa generation av IgG-klyvande enzymer med lägre immunogenicitet, lämpade för upprepad dosering vid skovvis återkommande autoimmuna sjukdomar och onkologi. Hansa Biopharma är baserat i Lund. www.hansabiopharma.com