Hansa Biopharma: Nya imlifidasedata presenteras på ESOT, Köpenhamn

Lena Winstedt, PhD, Head of Science på Hansa Biopharma kommer att presentera resultaten från en poolad analys av Fas II-studier med imlifidase för desensitisering av sensitiserade njurtransplantations-patienter.

Lund 30 august, 2019. Hansa Biopharma, som leder utvecklingen av immunmodulerande enzymteknik för behandling av sällsynta IgG-medierade sjukdomar, meddelade idag att nya data gällande imlifidase kommer att lyftas fram i en presentation vid 19th Congress of the European Society for Organ Transplantation (ESOT), som äger rum den 15–18 september 2019 i Köpenhamn.

Vid en muntlig posterpresentation tisdagen den 17 september 2019, kl. 8-9 CET kommer Lena Winstedt, PhD, Head of Science på Hansa Biopharma att presentera ”Imlifidase For Desensitization in Sensitized Kidney Transplant Patients: Pooled Analysis of Phase 2 Trials”.

Presentationen kommer att redovisa en poolad analys av transplanterade patienter från fyra enarmade, 6 månaders öppna Fas II-studier avseende behandling med imlifidase före transplatation med organ från en levande eller avliden donator hos sensiterade patienter. Det är första gången som dessa data från den poolade gruppen om 46 patienter presenteras.

Resultaten visar att behandling med imlifidase snabbt inaktiverade donatorspecifika antikroppar (DSA) före transplantationen och omvandlade positiva korstester till negativa. Det övergripande resultatet när det gäller patient- och transplantat var bra och förekomsten av AMR var i överensstämmelse med förväntningarna och hanterades framgångsrikt. Detaljerad information om presentationen:

Titel: Imlifidase For Desensitization in Sensitized Kidney Transplant Patients: Pooled Analysis of Phase 2 Trials

Tid och datum: Tisdag 17 september 2019, kl 8-9 (CET)

Session: OS25 – Kidney immunosuppression - new advances

Abstract: 4381953

Plats: Auditorium 15

Rolf Gulliksen, Head of Corporate Communications
E-post: rolf.gulliksen@hansabiopharma.com

Hansa Biopharma AB (NASDAQ Stockholm: HNSA) använder sin unika och patenterade immunmodulerande enzymteknologiplattform för att utveckla behandlingar för sällsynta immunoglobulin G (IgG)-medierade autoimmuna sjukdomstillstånd, transplantationsavstötning och cancer. Bolagets främsta produkt, IDEFIRIX (imlifidase), är ett unikt antikroppsnedbrytande enzym i långt framskriden klinisk utveckling för att möjliggöra njurtransplantation för högsensitiserade patienter samt med ytterligare kliniska studier inom akuta autoimmuna sjukdomar. Med utgångspunkt i bolagets teknologi tar Hansas verksamhet inom forskning och utveckling även fram nästa generation av IgG-klyvande enzymer med lägre immunogenicitet, lämpade för upprepad dosering vid skovvis återkommande autoimmuna sjukdomar och onkologi. Hansa Biopharma är baserat i Lund. www.hansabiopharma.com