Hansa Biopharma förstärker företagsledningen med nya befattningar inom Corporate Communications, Investor Relations och Business Development

Företaget utnämner Rolf Gulliksen till Head of Corporate Communication och Klaus Sindahl till Head of Investor Relations.

Emanuel Björne, tidigare VP Investor Relations and Business Development, får en ny position som VP Global Business Development, för att fokusera fullt på partnermöjligheterna för Hansas patenterade enzymplattform.

Lund den 29 april 2019 – Hansa Biopharma AB (NASDAQ Stockholm: HNSA), ledande inom immunmodulerande enzymteknik för behandling av sällsynta IgG-medierade sjukdomar, meddelade idag att bolaget utökar sin ledningsgrupp och utnämner Rolf Gulliksen till ny kommunikationschef och Klaus Sindahl till ny chef för investerarrelationer. Emanuel Björne, tidigare VP Investor Relations and Business Development, får en ny position som global affärsutvecklingschef för att fokusera helt på att tillvarata det tilltagande intresset för partnerskap kring Hansas patenterade enzymplattform.

Rolf Gulliksen har stor erfarenhet av strategisk kommunikation och samhällskontakter från ledande positioner inom läkemedelsindustrin och konsultverksamheter i Sverige och internationellt. Rolf Gulliksen är baserad i Stockholm.

Klaus Sindahl har mer än 15 års erfarenhet inom finans, M&A och investerarrelationer, bland annat hos Novozymes A/S, en global ledare inom industriella enzymer. Klaus Sindahl är MSc. i ekonomi från Copenhagen Business School och är baserad i Lund.

“I takt med att Hansa Biopharma utvecklas och har löpande kontakter med allt fler externa intressenter förstärker vi vår ledningsgrupp. Jag är glad att välkomna Rolf och Klaus till Hansa. Deras kompetens inom företagskommunikation, samhällskontakter och investerarrelationer kommer att vara värdefull för Hansa, våra aktieägare och allmänheten,” säger Hansas VD Søren Tulstrup. “Vi är mycket tacksamma för Emanuels insatser inom IR genom åren och är glada över att han nu kommer att fokusera helhjärtat på global affärsutveckling, ett område med ökande möjligheter för Hansa, med ett växande intresse från potentiella partners för vår unika enzymteknologiplattform.”

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2019 kl. 08.30 CET.

Hansa Biopharma AB (NASDAQ Stockholm: HNSA) använder sin unika och patenterade immunmodulerande enzymteknologiplattform för att utveckla behandlingar för sällsynta immunoglobulin G (IgG)-medierade autoimmuna sjukdomstillstånd, transplantationsavstötning och cancer. Bolagets främsta produkt, IDEFIRIX (imlifidase), är ett unikt antikroppsnedbrytande enzym i långt framskriden klinisk utveckling för att möjliggöra njurtransplantation för högsensitiserade patienter samt med ytterligare kliniska studier inom akuta autoimmuna sjukdomar. Med utgångspunkt i bolagets teknologi tar Hansas verksamhet inom forskning och utveckling även fram nästa generation av IgG-klyvande enzymer med lägre immunogenicitet, lämpade för upprepad dosering vid skovvis återkommande autoimmuna sjukdomar och onkologi. Hansa Biopharma är baserat i Lund. www.hansabiopharma.com

Bolaget:
Rolf Gulliksen, Head of Corporate Communications