Hansa Biopharma utser Donato Spota till ny Chief Financial Officer

Lund den 7 februari 2019 - Hansa Biopharma AB, ledande inom immunmodulerande enzymteknik för behandling av sällsynta IgG-medierade sjukdomar tillkännager idag att Donato Spota utses till ny Chief Financial Officer (CFO), med start den15 maj 2019. Eva-Maria Joed, Hansa Biopharmas nuvarande CFO, fortsätter i bolaget som Vice President, Finance & Administration med rapportering till Donato Spota.

Donato Spota har mer än 20 års internationell erfarenhet som ledande befattningshavare inom läkemedelsindustrin med fokus på strategisk finansiering, investerarrelationer och global kapitalanskaffning. Närmast kommer han från det schweiziska börsnoterade biopharma-bolaget Basilea Pharmaceutica AG, där han de senaste fem åren hade positionen som CFO.

"Vi välkomnar med glädje Donato till Hansa som vår nya CFO och som medlem i vårt verkställande ledning. Med sin betydande internationella erfarenhet som CFO för ett börsnoterat biopharma-bolag kommer Donato att bli ett mycket värdefullt tillskott till vårt team i vår fortsatta omvandling av Hansa Biopharma och vår växande verksamhet och organisation", säger Søren Tulstrup, VD och koncernchef för Hansa Biopharma.

Före utnämningen till CFO vid Basilea hade Donato Spota en rad ledande befattningar vid bolaget inom finans, inklusive Global Head of Finance & Services och chef för Global Controlling. Dessförinnan hade han i sex år även haft ledande befattningar inom finansiell planering och controlling vid F. Hoffmann-La Roche i Basel, Schweiz.

Donato Spota har examen i informationsteknologi från schweiziska Bundesamt für Berufsbildung und Technologie och en master i företagsekonomi från Hochschule für Wirtschaft und Umwelt.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2019 kl.08:00 CET.

Bolaget
Emanuel Björne, Vice President Business Development and Investor Relations, Hansa Biopharma AB (publ)
E-post: emanuel.bjorne@hansabiopharma.com

Svenska investerar- och mediarelationer
Cord Communications
Mikael Widell
E-post: mikael.widell@cordcom.se

Hansa Biopharma AB (NASDAQ Stockholm: HNSA) använder sin unika och patenterade immunmodulerande enzymteknologiplattform för att utveckla behandlingar för sällsynta immunoglobulin G (IgG)-medierade autoimmuna sjukdomstillstånd, transplantationsavstötning och cancer. Bolagets främsta produkt, imlifidase, är ett unikt antikroppsnedbrytande enzym i långt framskriden klinisk utveckling för att möjliggöra njurtransplantation för högsensitiserade patienter samt med ytterligare kliniska studier inom akuta autoimmuna sjukdomar. Med utgångspunkt i bolagets teknologi tar Hansas verksamhet inom forskning och utveckling även fram nästa generation av IgG-klyvande enzymer med lägre immunogenicitet, lämpade för upprepad dosering vid skovvis återkommande autoimmuna sjukdomar och onkologi. Hansa Biopharma är baserat i Lund.