Hansa Biopharmas valberedning utsesd

Lund den 2 november 2020. Hansa Biopharma meddelade idag att valberedningen har bildats i enlighet med de principer som godkändes av årsstämman den 23 juni 2020 och har följande sammansättning:
•    Natalie Berner som representant för Redmile Group
•    Thomas Olausson
•    Jannis Kitsakis som representant för AP4
•    Ulf Wiinberg, styrelseordförande

Styrelseordförande ska också kalla till valberedningens första möte.

Valberedningens uppgift är att förbereda och lägga fram förslag för årsstämman avseende antal styrelseledamöter som ska väljas av årsstämman, val av styrelseordförande och övriga styrelseledamöter, styrelsearvoden och eventuell ersättning för arbete i styrelseutskotten, val av ordförande för årsstämman, val av revisorer (i förekommande fall) och arvode till revisorer samt förslag till principer för utseende av valberedning.

Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman 2021 och kommer att publiceras på Hansa Biopharmas webbplats.

Aktieägare som önskar lämna synpunkter eller framlägga förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till ir@hansabiopharma.com eller via brev till Hansa Biopharma, Valberedningen, Box 785, 220 07 Lund.

Informationen är sådan information som det åligger Hansa Biopharma AB att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk.

Katja Margell, Head of Corporate Communications
Mobile: +46 (0) 768-198 326
E-mail: katja.margell@hansabiopharma.com

Hansa Biopharma använder sin patenterade immunmodulerande enzymteknologiplattform för att utveckla behandlingar för sällsynta immuno-globulin G (IgG) medierade auto-immuna sjukdomstillstånd, transplantat-avstötning, genterapi och cancer. Bolagets främsta produktkandidat, imlifidase, är ett unikt antikropps-klyvande enzym som potentiellt kan möjliggöra njurtransplantation av högsensitiserade patienter, och har potential att utvecklas ytterligare inom transplantation av andra solida organ, samt för akuta autoimmuna sjukdomar. Imlifidase har beviljats ett villkorligt godkännande i EU för desensitisering-sbehandling av högsensitiserade vuxna patienter som ska genomgå njurtransplantation med en positiv korstestning mot en tillgänglig avliden donator. En kommersiell lansering i utvalda europeiska länder förväntas i det fjärde kvartalet 2020. Hansas forsknings- och utvecklingsprogram driver på företagets teknikutveckling för nästa generation av IgG-klyvande enzymer med potentiellt lägre immunogenicitet, vilka är lämpliga för upprepad dosering vid skovvis återkommande autoimmuna sjukdomar, genterapi och onkologi. Hansa Biopharma är baserat i Lund och har verksamhet i både Europa och USA.