Hansa Medical AB ingår licensavtal med Human Genome Sciences Inc.

Hansa Medical AB (NASDAQ OMX First North:HMED) meddelar idag att bolaget har ingått ett licensavtal med Human Genome Sciences Inc. (NASDAQ:HGSI) gällande patent och patentansökningar kring läkemedelsmålet  alpha-11.

Licensavtalet ger Hansa Medical världsomspännande ensamrätt till HGSIs samtliga patent och patentansökningar på uppfinningar kring integrin alpha-11 såsom terapeutiska anti-alpha-11 antikroppar. De specifika villkoren för avtalet tillkännages ej.

“Genom att förena Hansa Medicals’ patentansökningar gällande alpha-11 med de patent kring alpha-11 som utvecklats av Human Genome Sciences, skapar vi en stark patentportfölj för vårt anti-alpha-11 projekt. Integreringen av all immaterialrätt gällande alpha-11 proteinet i en och samma  patentportfölj ökar den kommersiella potentialen för detta innovativa läkemedelsprojekt” säger Hansa Medicals VD Emanuel Björne.

Alpha-11 är ett helt nytt och innovativt läkemedelsmål (eng. drug target) för behandling av den autoimmuna sjukdomen reumatoid artrit. Hansa Medicals prekliniska forskning har visat att en anti-alpha-11 baserad behandling har potential att fungera bättre och vara mer specifik än dagens behandlingsmetoder. Marknaden för biologiska läkemedel mot reumatoid artrit uppskattas till 12 miljarder dollar.

För mer information, vänligen kontakta:
Emanuel Björne, VD
Mobil: + 46 707-17 54 77
E-mail: emanuel.bjorne@hansamedical.com

Hansa Medical är ett biotekniskt utvecklingsbolag fokuserat på inflammatoriska sjukdomar. Bolaget driver primärt tre utvecklingsprojekt i preklinisk och tidig klinisk fas; IdeS, anti-alpha-11 och HMD-301, varav två i partnerskap. IdeS är en läkemedelskandidat för behandling i samband med organtransplantation och autoimmun sjukdom. Anti-alpha-11 är en ny behandlingsmetod under utveckling mot reumatoid artrit. HMD-301 är en analysmetod för diagnos av patienter med svår sepsis. Hansa Medical är marknadsnoterat på First North, en del av NASDAQ OMX, och Remium AB är bolagets Certified Adviser.