Matthew Shaulis utsedd till Chief Commercial Officer och President för Hansa Biopharma i USA

Lund, Sverige, 3 mars 2023. Hansa Biopharma, ”Hansa” (Nasdaq Stockholm: HNSA), en pionjär inom enzymteknik för sällsynta immunologiska sjukdomar, meddelade idag att Matthew Shaulis den 16 mars tillträder som Chief Commercial Officer och President för Hansas dotterföretag i USA, Hansa Biopharma, Inc. Han kommer att rapportera till VD och koncernchef Søren Tulstrup och ingå i koncernledningen.

Søren Tulstrup, VD och koncernchef för Hansa Biopharma, säger: ”Hansa är på väg att snabbt utvecklas till ett fullfjädrat, integrerat globalt bioteknikföretag i kommersiellt skede, och nu är tiden inne att ytterligare stärka vårt ledarskap inom det kommersiella området, men även på lokala marknader. Därför ska vi bygga upp en högpresterande kommersiell funktion och en organisation med fokus på USA, vilket kommer att hjälpa oss att uppnå vårt mål som är att lansera imlifidase i USA. Vi är glada över att välkomna Matthew till Hansa, ännu ett bevis för vårt engagemang när det gäller att rekrytera högkvalificerade talanger. Jag vill tacka och gratulera Henk Doude van Troostwijk, som nu går vidare till en ny roll som Vice President, Commercial Excellence, för hans många insatser."

Matthew Shaulis har över 20 års erfarenhet inom läkemedelsindustrin i USA och internationellt. Han kommer närmast från Pfizer där han har haft flera ledande befattningar, bland annat som chef för inflammation och immunologi för de internationella utvecklade marknaderna, chef för onkologi i Nordamerika och senast som SVP ansvarig för transformationen av företagets globala kommersiella och medicinska marknadsföringsmodell. Före Pfizer har Matthew haft roller med ökande ansvar inom global strategisk marknadsföring och försäljningsledning, strategisk kundgruppsledning, licensiering och förvärv samt produkt- och indikationslanseringar inom flera sjukdomsområden hos Teva, Cephalon, Johnson & Johnson och Schering-Plough.

Matthew Shaulis, säger: ”Jag är mycket glad över att få komma till Hansa Biopharma, ett företag med enorm potential, som med en fantastisk antikroppsklyvande enzymteknik och högkvalificerade talanger har möjlighet att hjälpa människor med sällsynta immunologiska sjukdomar som har få eller inga behandlingsalternativ. Jag ser fram emot att samarbeta med hela företaget i arbetet med att bygga upp vår amerikanska organisation och identifiera våra globala kommersiella prioriteringar.”

Kontaktpersoner för mer information:

Klaus Sindahl, Head of Investor Relations
M: +46 (0) 709 298 269
E: klaus.sindahl@hansabiopharma.com

Stephanie Kenney, VP Global Corporate Affairs
M: +1 (484) 319 2802
E: stephanie.kenney@hansabiopharma.com

Hansa Biopharma är ett banbrytande biofarmabolag i kommersiell fas som utvecklar innovativa, livräddande och livsförändrande behandlingar för patienter med sällsynta immunologiska sjukdomstillstånd. Hansa har utvecklat en ledande enzymbehandling för klyvning av IgG-antikroppar (immunoglobulin) som ger högsensitiserade patienter möjlighet till njurtransplantation. Hansa har ett stort och växande forsknings- och utvecklingsprogram baserat på företagets egenutvecklade enzymteknologiplattform för IgG-klyvning. Målet är att tillgodose medicinska behov inom transplantation, autoimmuna sjukdomar, genterapi och cancer. Hansa Biopharma är baserat i Lund och har verksamhet i Europa och USA. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet HNSA. Läs mer på www.hansabiopharma.com.