Benny Karlsson, VD för Hansen: Konferens- och eventbranschen i förändring

Report this content

Konferens- och eventbranschen står inför förändringar, bland annat för att konkurrensen om människors tid gör det allt svårare att genomföra kundaktiviteter. Traditionella företagsarrangemang ersätts av kreativa möten där kundnyttan sätts i fokus. Och nya aktörer blir allt vanligare när virtuella communities söker en mötespunkt i verkliga livet.

På senare år har umgänget på nätet formligen exploderat. Människor runt om i världen som delar samma intresse och åsikt bildar nätverk, så kallade communities.

- Men det virtuella mötet är inte längre tillräckligt, många väljer att träffas i verkliga livet för att öka gemenskapen. Vi genomför allt fler arrangemang åt olika nätverk där anhängare till ett specifikt ämne träffas, säger Benny Karlsson, VD för Hansen Conference och Events.

Kouppfödare och datafreaks
Ett exempel på detta är en djuruppfödarkonferens för världens alla uppfödare av koarten Hereford. Deltagare från hela världen ser ett värde i att lämna sin hemmiljö för att träffa andra uppfödare i Köpenhamn under några dagar slutet av juni. Ett annat exempel är eventet Nagios Nordic Meet, vilket lockar 150 utvecklare och användare av källkoden Nagios till Stockholm i början av juni. Deltagarna arbetar med öppen källkodsverksamhet på Internet och träffas för första gången för att utbyta erfarenheter i verkliga livet.

- För att skapa verklig gemenskap mellan människor måste man förr eller senare träffas, och det gäller för såväl företag som för olika nätverk.

Kreativitet och kundnytta
Hur lyckas man då, när tid är en bristvara, få människor att delta i olika företagsarrangemang? Benny Karlsson menar att det viktiga är att skapa effektiva möten som ger deltagarna ett mervärde. För detta krävs nya tankar och idéer där affärsnytta parat med inspiration sätts i centrum.

- Det är något vi jobbar med hela tiden. Konkurrensen om människors tid är knivskarp och för oss har kundaktiviteter och konferenser blivit en skön konst som vi utvecklar kontinuerligt.

Show + business – ett unikt erbjudande
När Hansen i höstas fick nya ägare i form av Sveriges största nöjesproducent 2Entertain öppnades nya möjligheter. Via de nya ägarna har man nu unik tillgång till direktsänd underhållning åt sina företagskunder. En kundaktivitet kryddad med någon eller några av landets främsta artister är ett inslag som ökar intresset för företagsarrangemang av olika slag. Hansen stärker därmed sin position som en av landets ledande arrangörer av konferensresor och events över hela världen. Ett komplext erbjudande som man är ensamma om i Sverige.

- Vi satsar för fullt och stärker vår organisation med nya krafter. Vi ser goda möjligheter till tillväxt både i år och nästa år. Det senaste året har vi anställt totalt 17 personer för att bli ännu bättre på att erbjuda våra kunder attraktiva arrangemang. Vår ambition är att bli bäst på att arrangera konferensresa, möteskommunikation och underhållning i ett och samma paket, säger Benny Karlsson avslutningsvis.