Besöket på Svenskt Tenn inspirerade hattmakarlärlingen

En hatt klädd i Josef Frank-tyg, en färgglad stormfock och små, små barnskor. Det och mycket mer är vad som väntar besökarna på Hantverksakademins examensutställning på Galleri Bellman den 8–10 juni.

Sverige har en stolt hantverkstradition, där kvalitet och design är honnörsord. Den som besöker Hantverksakademins examensutställning kommer inte att bli besviken. De 20 lärlingarna som deltar i Hantverksakademins examensutställning har med stor kreativitet och skicklighet skapat sina verk, där inspiration har kommit från så skilda håll som kopparträd, långsegling och designaffären Svenskt Tenn.

Hattmakarlärlingen Torbjörn Pettersson besökte tillsammans med Stockholms Hantverksförening Svenskt Tenn i februari. Besöket inspirerade honom till att klä den doktorshatt han har tillverkat till sitt examensarbete i ett tyg designat av Josef Frank, istället för det traditionella ripstyget.

Guldsmedslärlingen Caroline Lewenhaupt har tillverkat klackringar i silver och koppar. Istället för att fila fram formen i en tjockare bit har hon monterat ihop klackringarna med olika bitar.

- Min inspiration till arbetet fick jag från ett kopparträd som jag var med att tillverka i vintras. Det var första gången jag jobbade med koppar och jag gillade färgen på metallen tänkte att jag ville använda metallen på nått sätt i mitt arbete och så kom det till att jag skulle ha både silver och koppar i ringarna.

En som också har monterat olika bitar i sitt examensarbete är skomakarlärlingen Roberth Terfelt som visar upp ett par herrskor och ett par barnskor på utställningen. Robert inspireras av att få visa upp de kunskaper som fortfarande finns i hans smala hantverk.

- Jag har använt hållbara material och arbetstekniker. Tillverkning av bindsömstråd enligt äldre kunskap är en av de metoder jag är mycket stolt över att få använda, säger han.

Traditionella tekniker har även herrskräddarlärlingen Sabina Andersson använt sig av i sitt examensarbete som är en herrkostym.

- En skräddad kostym har ett väldigt klassiskt snitt, så detaljerna bestäms tillsammans med kunden. Huvudsakligen har jag använt traditionella tekniker, så som handpikerade slag och prickstickningar för hand. Denna kavaj syddes med innerfickor i tungor på slagstofferingen och en passpoal i fodertyg, säger Sabina som efter avslutad utbildning hoppas kunna jobba på teater med att sy teaterkostymer.

Segelmakarlärlingen Maria Mannerstråle kommer efter examen att segla till Portugal tillsammans med familjen. Förhoppningsvis kommer de inte att få användning för Marias examensarbete: en lysande orange stormfock.

- Jag har använt moderna symaskiner med olika typer av stygn, blandat med gammal traditionell handsömnad. Designen är gjord för att hålla i storm, säger Maria om sitt segel.

Bengt Johansson-Mångberg är rektor för Hantverksakademin.

- Jag upphör aldrig att fascineras över lärlingarnas utveckling under de två år de går på skolan. Varje år tror jag att årets examensutställning inte går att överträffa – och varje år har jag fel, säger han nöjt.

Johan T Sterndal, vd för Stockholms Hantverksförening som driver Hantverksakademin, håller med:

- Hantverksakademins examensutställning är en årlig höjdpunkt. Jag rekommenderar alla som vill ha koll på framtidens hantverkare att besöka den.

Hantverksakademins examensutställning äger rum 8–10 juni på Galleri Bellman, Bellmansgatan 9, Stockholm. Öppettider: fredag 14–19, lördag och söndag 11–16.

Hantverksakademins yrkeshögskola i Stockholm bedriver lärlingsutbildning inom traditionellt hantverk. Hantverksutbildningen kombinerar lärande på arbetsplats med teoriundervisning i skolan. www.hantverksakademin.se

Deltagande hantverkslärlingar

Micaela Eriksson
Lisa Sörhammar

Johan T Sterndal, vd för Stockholms Hantverksförening
Designen är gjord för att hålla i storm.
Maria Mannerstråle, segelmakarlärling