Frisören Frida är Årets Gesäll

På Gesäll- och Mästarbrevsutdelningen i Stockholms stadshus under onsdagskvällen utsågs frisören Frida Davidsson, som under många år har arbetat på Björn Axén, till Årets Gesäll. Utmärkelsen ger henne möjlighet att fördjupa sig i ekologisk hårvård.

En håruppsättning kan vara hållbar på flera vis. Visst ska den hålla genom en galamiddag följd av virvlande dans inpå småtimmarna, men hur många tänker egentligen på vilket klimatavtryck uppsättningen ger? En som gör det är frisörgesällen Frida Davidsson, 34.

- Miljötänket har egentligen alltid varit med mig, men när jag fick mitt första barn 2015 blev det extra tydligt, säger hon.

Frida var en av de 273 hantverkare som under onsdagen fick ta emot sina gesäll- och mästarbrev under den högtidliga Gesäll- och Mästarbrevsutdelningen i Stockholms stadshus. Frida Davidsson utsågs till Årets Gesäll med motiveringen:

”I en bransch där kemikalier ofta är en stor del av vardagen för såväl hantverkare som deras kunder finns en gesäll som vill trampa upp en ny väg. Som Årets Gesäll har Stockholms Hantverksförening i år valt en hantverkare som vill ge kunderna möjlighet till hållbara val och samtidigt hålla samma höga nivå på hantverket. Genom att fördjupa sig i miljövänligare hårvård och hårprodukter tar Årets Gesäll ansvar för sig själv som frisör, sina kunder och miljön vi lever i. Årets Gesäll 2019 är frisören Frida Davidsson.”

- Stockholms Hantverksförenings värdeord är: ”Skickligt, Genuint och Hållbart”. Det är något som Frida Davidsson verkligen står för, samtidigt som hon lever upp till kriterierna för utmärkelsen. Därför är vi glada att kunna utse henne till Årets Gesäll 2019, säger Nicole Pluntke, VD för Stockholms Hantverksförening.

- Det är otroligt stort och ärofyllt att bli utnämnd till Årets Gesäll. Jag är så stolt och lycklig över utmärkelsen, säger Frida Davidsson och fortsätter: Att som frisör ge kunderna möjlighet till hållbara val och samtidigt hålla samma höga nivå på hantverket jag gör är något som driver mig.

Efter många år hos Björn Axén i Stockholm, där hon fick stor erfarenhet av håruppsättningar, kom Frida Davidsson tillbaka till sitt barndoms Gagnef. Sedan i februari i år driver hon salongen Fridas Hår & Makeupstudio. Den egna salongen är certifierad Grön Salong, vilket innebär att Frida enbart använder sig av produkter som är snällare mot miljön, henne själv och kunderna än traditionella hår- och stylingprodukter.

Frida brinner för styling och håruppsättningar och det, i kombination med att kunderna vet att de produkter som används i salongen är snällare mot miljön, gör att kunder vallfärdar från hela Dalarna till hennes salong.

Frida vill fördjupa sig ännu mer i ekologisk och miljömedveten hårvård och kommer använda stipendiet som kommer med utmärkelsen Årets Gesäll till att gå en ekofrisörutbildning i Helsingfors.

Årets gesäll 2009–2018:

• 2009 Christina Malmsten, sadelmakare
  • 2010 Helena Henriksson, bagare/konditor
  • 2011 Karolina Stenfelt, möbelsnickare
  • 2012 Joakim Grahn, gitarrbyggare
  • 2013 Ane Löser, konstbrodös
  • 2014 Erik Söderqvist Mård, urmakare
  • 2015 Maria Jufvas, handvävare/konstvävare
  • 2016 Emma Aronsson, florist
  • 2017 Karl Sjögren, träbildhuggare
  • 2018 Jonas Berglund, möbelsnickare

Kriterier för stipendiet Årets gesäll:

Stipendiet Årets gesäll ska användas till gesällens vidareutbildning. Stipendiet ska alltså i första hand användas till förkovran inom yrket genom exempelvis studier, praktik eller resa. En resa skulle kunna jämföras med den gamla traditionens gesällvandringar. I andra hand uppmärksammas de som vill utveckla sitt gesällarbete/prov. Stipendiet kan inte användas för att starta företag.

Om Gesäll- och mästarbrevsutdelningen:

Nicole Pluntke, VD Stockholms Hantverksförening, tel. 070-493 93 72,
e-post:
nicole.pluntke@hantverkarna.se
Caroline Eriksson, kommunikationschef Stockholms Hantverksförening, tel. 070-432 89 40,
e-post:
caroline.eriksson@hantverkarna.se
Frida Davidsson, Årets Gesäll 2019, tel. 072-00 11 803, e-post: fridasharochmakeupstudio@gmail.com

Stockholms Hantverksförening är en näringspolitisk organisation med Stockholms hantverkare i fokus. Vi arbetar för att statusen och villkoren för hantverket ska förbättras på alla områden. Arbetet är branschöverskridande och bygger till stor del på väl fungerande samarbeten med andra organisationer och myndigheter. www.hantverkarnastockholm.se

Snabbfakta

Gesäll- och mästarbrevsutdelningen äger alltid rum den första onsdagen i november. Stockholms Hantverksförening, Hantverkarna Stockholm, har arrangerat utdelningen av gesäll- och mästarbrev i Blå Hallen sedan 1951 – och i drygt 100 år innan dess, men då under enklare former. Årets Gesäll 2019 är frisören Frida Davidsson.

Nicole Pluntke, VD för Stockholms Hantverksförening