Idag öppnar utställningen ”Hantverket" på Hallwylska museet

Report this content

Sex av Sveriges mest namnkunniga konsthantverkare ställer ut sina verk på Hallwylska museet under STHLM Craft Week, som inleds idag den 30 september. Initiativtagare är Hantverkarna Stockholm.

– Utställningen är en flirt med vår historia och synliggör samtidigt våra skickliga medlemmar, säger organisationens vd Anders ”Kullen” Havdelin.

När Hantverkarna Stockholm för första gången medverkar i STHLM Craft Week, är det med en utställning av sex välkända svenska konsthantverkare, alla medlemmar i föreningen. I Tavelgalleriet på Hallwylska museet representerar Sofia Björkman, Katarina Brieditis, Katarina Evans, Calle Forsberg, Sebastian Schildt och Bea Szenfeld föreningen.

Smycken och konstföremål av ädla metaller och plast, konst av gamla slipsar, kreationer av bigat papper och unika fat i lera är några exempel på vad som visas under utställningen.

– Dessa häpnadsväckande kreativa verk binder ihop dåtid med nutid. Vi är så stolta över att just de här konsthantverkarna vill representera oss i Hallwylska museets historiska lokaler och på det sättet visa upp vad Hantverkarna Stockholm står för, säger vd Anders ”Kullen” Havdelin.

Den dåtid som Anders Havdelin syftar på är den framgångsrika hantverksutställning på Brunkebergstorg och sedermera Sergels Torg som anordnades av föreningen med start under 1930-talet. Utställningen visade upp priserna från det stora och populära hantverkslotteri som lockade många stockholmare att intressera sig för hantverk under slutet av 1800-talet och en stor del av 1900-talet. STHLM Craft Week-utställningen går av det skälet under samma namn nu som då, ”Hantverket”.

Utställningen visas under STHLM Craft Week, den 30 september till den 3 oktober, och kommer sedan att vara öppen till den 17 oktober. Vänligen notera att Tavelgalleriet ligger längst upp i huset. Hiss saknas.

Medverkande:

• Sofia Björkman: guld- och silversmed, smyckekonstnär, gallerist
  • Katarina Brieditis: konsthantverkare och formgivare
  • Katarina Evans: konsthantverkare och mästare i konstsömnad
  • Calle Forsberg: krukmakare
  • Sebastian Schildt: guld- och silversmed, formgivare, konstnär, gallerist, krögare
  • Bea Szenfeld: formgivare och konstnär

Följ oss och STHLM Craft Week!

@hantverkarna_stockholm
#riktighantverkare