Stockholms Hantverksförening delar ut nödstöd till behövande hantverksföretag

Många hantverksföretag drabbas hårt av den ekonomiska krisen i Coronavirusets spår. Därför har Stockholms Hantverksförening instiftat ett tillfälligt bidrag till behövande medlemmar.

- Jag får dagligen samtal från oroliga medlemmar. Det är ett faktum, nu dör Stockholms små hantverksföretag. Till skillnad från storföretagens ljudliga försvinnande dör småföretag en mycket tyst död, men det gör lika stor skada för vårt samhälle, säger Nicole Pluntke, VD för Stockholms Hantverksförening.

Stockholms Hantverksförening bildades 1847 och har sedan dess disponerat olika fonder, bland annat för att trygga tillvaron för hantverkares efterlevande. Det är från dessa fonder det nu finns möjlighet för föreningens medlemsföretag att ansöka om bidrag.

- Vi tror inte att det här bidraget kommer att vara hela lösningen för ett hantverksföretag i nöd, men tillsammans med regeringens insatser och lojala kunder kan det vara den hjälp ett företag behöver för att överleva krisen. Vi behöver alla dra vårt strå till stacken i dessa svåra tider och det här är Stockholms Hantverksförenings sätt att hjälpa till, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Stockholms Hantverksförening.

Stockholms Hantverksförenings medlemsföretag består till största delen av små hantverksföretagare. Det är allt från låssmeder och elektriker till skomakare, möbeltapetserare och stuckatörer.

- Även om det inte känns så just nu, så kommer det att komma en vardag efter krisen. Då kommer folk åter behöva finsnickare att bygga om kök, skräddare att lägga ut byxor efter en sommar med för mycket av det goda och skomakare att klacka om favoritskorna. Därför är det jätteviktigt att Stockholms hantverksföretag inte försvinner nu, avslutar Nicole Pluntke.

Så kan du som konsument hjälpa din lokala hantverkare, fyra handfasta tips:

1. Det kanske inte är läge för stor fest och tårta, men sätt lite guldkant på vardagen genom att köpa med dig en bakelse eller en bulle från din lokala bagare.
  2. En hudvårds- eller massagebehandling är inte att rekommendera just nu. Istället för att boka av behandlingen, köp ett presentkort och ge antingen dig själv eller någon du gillar något att se fram emot.
  3. Ta en paus i hemmaarbetet och vårstäda garderoben. Finns det plagg som du kan lämna till skräddaren? Skor som kan lämnas till skomakaren?
  4. Lyft blicken när du är hemma. Hur mår dina möbler? En möbelrenoverare eller möbeltapetserare kan göra underverk för slitna möbler.

Nicole Pluntke, VD Stockholms Hantverksförening, tel. 070-493 93 72, e-post: nicole.pluntke@hantverkarna.se

Till skillnad från storföretagens ljudliga försvinnande dör småföretag en mycket tyst död, men det gör lika stor skada för vårt samhälle.
Nicole Pluntke, VD för Stockholms Hantverksförening