Stort stipendium möjliggör fördjupning i garvning av fiskskinn

Under onsdagskvällen mottog garvarmästaren Lotta Rahme, Sigtuna, Märta Måås-Fjetterström-stipendiet på 50 000 kronor. För stipendiet ska hon garva, färga och sy en dräkt av fiskskinn till en utställning.

Märta Måås-Fjetterström-stipendiet delas i år ut för andra gången. Mottagare är garvarmästaren Lotta Rahme, Sigtuna. Stipendiet ska användas till att garva, färga och sy en dräkt av fiskskinn för att göra en utställning.

- Lika viktigt som det är att bevara insamlade dräkter på museum är det att bevara kunskaperna om hur dessa tillverkats, säger Lotta som hoppas få ställa ut sin dräkt tillsammans med de historiska fiskskinnsdräkter som finns på svenska museer.

Stipendiet instiftades 2020 efter att Hantverkarna Stockholm hade sålt en gigantisk Märta Måås-Fjetterström-matta. Föreningens styrelse bestämde att pengarna som mattan inbringade skulle öronmärkas för ett ändamål för Hantverkets bästa. Resultatet blev Märta Måås-Fjetterström-stipendiet.

- Jag blev jätteglad att få stipendiet. Jag har jobbat hela mitt liv med att få yrket att överleva, så då känns det så stort, säger Lotta Rahme.

Lotta Rahme var 2019 en av de första i Sverige att få en mästartitel i garvaryrket. Hon har samlat kunskaper om yrket från jordens alla hörn, och även föreläst och undervisat på många platser i världen. Det har gett henne en särställning i yrket och hon är en av få i Sverige som behärskar tekniken att garva fiskskinn, något hon har sysslat med i över 30 år.

Just nu arbetar Lotta med en artikel som under nästa år ska publiceras i Journal of the Society of Dyers and Colourists. Artikeln bygger på ett internationellt projekt kring färgning av fiskskinn med naturliga ämnen, där Lotta samlar in svenska växter såsom grankottar, blodrot och rabarber, för att göra en provserie med färgade fiskskinn.

Fiskskinn ses av många som avfall, men i exempelvis Alaska börjar garvning av dessa breda ut sig. Lotta och andra europeiska garvare hoppas kunna få igenom ett ekologiskt fiskskinnsgarveri i vår del av världen. För det finns ett sug efter mer miljövänliga alternativ. Såväl mode- som inredningsdesigners har fått upp ögonen för traditionellt garvat skinn i allmänhet och fiskskinn i synnerhet. Det används exempelvis i dräkter och skor.

- Lotta Rahme är en av världens främsta utövare i garvaryrket. Genom att hjälpa henne att utforska mer miljövänliga metoder med naturliga, giftfria och nedbrytningsbara ämnen kan vi förhoppningsvis komma närmare ett slut på den giftiga kromgarvningen, säger Anders ”Kullen” Havdelin, VD för Hantverkarna Stockholm.

Den industriella garvningen innehåller stora mängder krom och påverkar såväl djur och natur som människor mycket negativt. Den började användas under slutet av 1800-talet och vann snabbt mark eftersom tekniken är mycket snabbare än den traditionella garvningen, där växter används.

Det traditionella garvaryrket är litet i Sverige, med endast ett fåtal utövare, men intresset växer. Något som inte minst märks på de kurser Lotta håller. Sedan 1987 driver hon företaget Lottas Garfveri som dessutom är registrerat som ett levande arbetslivsmuseum.

Om Märta Måås-Fjetterström-mattan som lade grund till stipendiet

2019 sålde Hantverkarna Stockholm en gigantisk matta från Märta Måås-Fjetterström på en designauktion i London. Det är sällan man ser mattor i den här storleken, över 40 kvadratmeter var den. Det är därför extremt få ställen där den kan användas och ännu färre där den kommer till sin rätt. Sedan Hantverkarna Stockholm flyttade sitt kontor från stora lokaler i Blåsut till betydligt mindre inne i centrala Stockholm år 2015 hade mattan legat hoprullad i ett magasin, något som inte var till mattans fördel. Mattor mår bäst av att användas.

Märta Måås-Fjetterström-mattan beställdes till föreningens styrelserum i dess dåvarande lokaler på Brunkebergs Torg 1947. Mönstret är helt unikt och har bara använts till just den här mattan. Den är designad av Barbro Nilsson och handvävd av Elsa Paulsson och Gulli Jönsson.

- Representanter för Märta Måås-Fjetterström kontaktade föreningen för att höra om vi var intresserade av att sälja mattan på en stor designauktion. Eftersom mattor inte mår bra av att bara ligga hoprullade i och vi inte kunde se att den skulle komma att användas inom överskådlig framtid diskuterade vi saken i styrelsen och tog beslutet att sälja mattan, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Hantverkarna Stockholm.

Hantverkarna Stockholms styrelse bestämde att pengarna som mattan inbringade skulle öronmärkas för ett ändamål för Hantverkets bästa. Resultatet blev Märta Måås-Fjetterström-stipendiet.

Stipendiets kriterier

• Du/företaget/organisationen behöver vara medlem i Hantverkarna Stockholm.
  • Du behöver vara svensk medborgare. Företag/organisation som söker behöver ha sitt säte och verksamhet i Sverige.
  • Stipendiet går till en extraordinär insats inom hantverket.
  • Projektet ska genomföras det kommande året.
  • Stipendiaten ska redovisa sitt projekt när det är slutfört. Det kan ske i form av exempelvis utställning, föreläsning eller skriftligen och bestäms av stipendiaten i samråd med Hantverkarna Stockholm medalj- och stipendiekommitté.

Tidigare stipendiater

2020 Aviva Scheiman, guldsmed

Caroline Eriksson, kommunikationschef Hantverkarna Stockholm, tel. 070-432 89 40, e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se

Lika viktigt som det är att bevara insamlade dräkter på museum är det att bevara kunskaperna om hur dessa tillverkats.
Lotta Rahme, garvarmästare och årets Märta Måås-Fjetterström-stipendiat