Sveriges centralaste utbildning inom traditionellt hantverk får förnyat tillstånd

Ett stenkast från Stockholms Central ligger Hantverksakademin som idag har fått förnyat tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan att bedriva lärlingsutbildning inom ett sextiotal tidlösa hantverksyrken.

Hantverksakademin, en yrkeshögskoleutbildning inom traditionella hantverk, har idag fått förnyat tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan att ingå i yrkeshögskolan. Skolan bedriver en unik utbildning inom traditionella hantverk i Stockholm och är en av landets få utbildningar i smala hantverksyrken. På skolan finns möjlighet att utbilda sig inom ett sextiotal olika tidlösa hantverksyrken. 80 procent av skoltiden går eleverna som lärling hos erfarna och yrkesverksamma hantverkare. Resterande tid tillbringar de i skolan som ligger centralt i Stockholm, bara 400 meter från Centralstationen. För sökande utanför Stockholm finns möjlighet att läsa de teoretiska kurserna på distans.

- Utbildningens framgång bygger på de fantastiska handledare som eleverna har på sina lärlingsplatser. De har ett otroligt engagemang som smittar av sig på våra vetgiriga elever, säger Johan T Sterndal, vd för Stockholms Hantverksförening och Hantverksakademin.

Huvudman för skolan är Stockholms Hantverksförening som sedan 1847 varit den enda näringslivsorganisation i Stockholm som har verkat för att sätta hantverkarna och hantverket främst och som var en av initiativtagarna till den moderna lärlingsutbildningen. Föreningen drivs av och samlar #riktigahantverkare från hela Stockholmsregionen, vilket borgar för kvaliteten i utbildningen.

Efter avslutad utbildning stannar Hantverksakademins elever i regel kvar i yrket, antingen som anställd, som egen företagare eller i fortsatt utbildning med gesällbrev som mål. Många har som målsättning att driva eget företag inom sitt hantverksyrke. Därför läggs stor vikt vid ämnen viktiga för hantverksföretagare, såsom: juridik för hantverkare, ekonomi och marknadsföring. För att kunna föra kulturarvet vidare till kommande generationers hantverkare ingår även yrkeshistoria i kursplanen. Utbildningen omfattar två års heltidsstudier motsvarande 400 yrkeshögskolepoäng.

Ett smalt yrkesområde är, enligt Myndigheten för yrkeshögskolans definition, ett kvalificerat yrkeskunnande som är av betydelse för individen och samhället, utan att det finns ett uttryckligt arbetsmarknadsbehov. En utbildning inom ett smalt yrkesområde ska utveckla eller bevara ett yrkeskunnande som individen helt eller delvis kan försörja sig på. (En lista över de yrken som Hantverksakademin erbjuder utbildning inom finns bifogad.)

För mer information, kontakta:
Johan T Sterndal, vd för Stockholms Hantverksförening och Hantverksakademin,
tel. 08-442 78 41, e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se

Bengt Johansson Mångberg, rektor Hantverksakademin, tel. 08-505 898 05,
e-post: bjm@hantverksakademin.se

Hantverksakademins yrkeshögskola i Stockholm bedriver lärlingsutbildning inom traditionellt hantverk. Hantverksutbildningen kombinerar lärande på arbetsplats med teoriundervisning i skolan. www.hantverksakademin.se

Hantverksakademin erbjuder modern lärlingsutbildning inom följande tidlösa hantverksyrken:

• Attributmakare
  • Väskmakare
  • Vävare
  • Ädelstensslipare

Utbildningens framgång bygger på de fantastiska handledare som eleverna har på sina lärlingsplatser. De har ett otroligt engagemang som smittar av sig på våra vetgiriga elever.
Johan T Sterndal, vd för Stockholms Hantverksförening och Hantverksakademin