Tapetseraren Elhadji är Årets gesäll: ”Jag lär mig så mycket i Sverige”

Under Gesäll- och mästarbrevsutdelningen i Blå hallen igår kväll mottog möbeltapetseraren Elhadji Ndiaye, ursprungligen från Senegal men nu boende i Bromma, utmärkelsen Årets gesäll. Nu vill han lära sig mer om de nordiska hantverkstraditionerna och siktar vidare mot mästarbrevet.

En syn under en promenad bestämde karriärvalet för möbeltapetseraren Elhadji Ndiaye, 35 år. Han var femton år och var ute på en promenad när han gick förbi en möbeltapetserare. Elhadji gillade att arbeta med händerna och när han såg hantverket visste han att det var möbeltapetserare han ville bli.

- Jag gillade att klippa, att sy, att återskapa, säger Elhadji.

Hans pappa godkände yrkesvalet och Elhadji påbörjade utbildningen till möbeltapetserare. I Senegal arbetar man mycket med skum och det är inte ovanligt att allt material återanvänds flera gånger. När han kom till Sverige 2019 fick han bland annat lära sig att arbeta med resår, tagel och kroll. Vanliga material i den svenska tapetserartraditionen.

- Jag lär mig så mycket i Sverige. Det är jättespännande, säger Elhadji som kommer använda de 20 000 kronor som medföljer titeln Årets gesäll, till att besöka framstående tapetserare i Norden för att lära mer om den nordiska tapetserartraditionen och hållbarhet.

Just viljan att lära var något som föll juryn för Årets gesäll i smaken. I motiveringen till utmärkelsen skriver Hantverkarna Stockholm, arrangör av Gesäll- och mästarbrevsutdelningen:

”Årets gesäll har färdats långt, både i tid och rum, för att ta sig till sitt gesällbrev. En resa som startade på en helt annan kontinent tillför det svenska tapetseraryrket traditioner av att spara och återanvända. Nu fortsätter resan med en fördjupning i de nordiska traditionerna för att kunna avlägga mästarprov. För ett djupt engagemang i yrket och en vilja att utveckla hållbarhetstänket går utmärkelsen Årets gesäll till Elhadji Ndiaye.”

- Tapetseraren Elhadji Ndiaye har ett oerhört viktigt yrke. Genom att skickliga hantverkare lagar och underhåller, renoverar och återbrukar minskas behovet av att tillverka nya produkter och att slänga saker som faktiskt går att använda, säger Anders ”Kullen” Havdelin, vd för Hantverkarna Stockholm.

Elhadji siktar högt i sin hantverkskarriär. Han kommer inte nöja sig med mindre än ett mästarbrev. Vägen dit går via de besök han kan göra hos etablerade mästare i Norden tack vare utmärkelsen Årets Gesäll.

Caroline Eriksson, kommunikationschef Hantverkarna Stockholm, tel. 070-432 89 40, e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se

Elhadji Ndiaye, Årets gesäll 2021, tel. 073-761 52 35, e-post: demet_didem@hotmail.com

Kriterier för stipendiet Årets gesäll

Stipendiet Årets gesäll ska användas till gesällens vidareutbildning. Stipendiet ska alltså i första hand användas till förkovran inom yrket genom exempelvis studier, praktik eller resa. En resa skulle kunna jämföras med den gamla traditionens gesällvandringar. I andra hand uppmärksammas de som vill utveckla sitt gesällarbete/prov. Stipendiet kan inte användas för att starta företag.

Årets gesäll 2011–2020

• 2020 Henrik Westlund, gitarrbyggare
  • 2019 Frida Davidsson, frisör
  • 2018 Jonas Berglund, möbelsnickare
  • 2017 Karl Sjögren, träbildhuggare
  • 2016 Emma Aronsson, florist
  • 2015 Maria Jufvas, handvävare/konstvävare
  • 2014 Erik Söderqvist Mård, urmakare
  • 2013 Ane Löser, konstbrodös
  • 2012 Joakim Grahn, gitarrbyggare
  • 2011 Karolina Stenfelt, möbelsnickare

Vad är ett gesällbrev?

Gesällbrevet är hantverkarnas egen kvalitetsgaranti. Som kund eller anställande företag kan du vara säker på att en hantverkare med gesällbrev är väl insatt i yrket vilket de visat bland annat genom sitt gesällprov. Gesällbrev finns i ett flertal europeiska länder och i Sverige utfärdas drygt 1 000 gesällbrev per år. Idag kan man ta sitt gesällbrev i runt 80 olika yrken.

Om Gesäll- och mästarbrevsutdelningen

Gesäll- och mästarbrevsutdelningen äger alltid rum den första onsdagen i november. Stockholms Hantverksförening, Hantverkarna Stockholm, har arrangerat utdelningen av gesäll- och mästarbrev i Blå Hallen sedan 1951 – och i drygt 100 år innan dess, men då under enklare former. 2020 genomfördes utdelningen digitalt.

Tapetseraren Elhadji Ndiaye har ett oerhört viktigt yrke. Genom att skickliga hantverkare lagar och underhåller, renoverar och återbrukar minskas behovet av att tillverka nya produkter och att slänga saker som faktiskt går att använda.
Anders ”Kullen” Havdelin, vd för Hantverkarna Stockholm