Återigen en budget som ökar administrationen för små hantverksföretagare

Ökad administration och ytterligare bördor för små hantverksföretagare, så kan 2016 års höstbudget sammanfattas.

Regeringen har idag lämnat sitt budgetförslag för 2017 till riksdagen. För Sveriges tusentals hantverksföretagare är det inte någon munter läsning.

Några ljusglimtar innehåller dock budgeten: det så kallade ”REP-avdraget” som är en skattereduktion för reparation och underhåll av vitvaror samt sänkning av momsen för vissa mindre reparationer. Dock medför momssänkningen ökad administration för små hantverksföretagare i och med att den enskilde företagaren måste redovisa två momssatser. Redan när promemorian kom i våras bedömdes de administrativa kostnaderna öka med cirka 5 400 kronor per företag och år. Det är många cyklar som måste repareras för att få ihop de pengarna.

Uppgifter på individnivå i arbetsgivardeklarationen medför ytterligare administration för småföretagare.

- Det är oroande att regeringen inte verkar förstå småföretagares vardag, säger Johan T Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation. Det känns som ett misstänkliggörande av småföretagarna. Det behöver bli lättare att anställa, inte svårare.

Växa-stödet för den först anställda är ytterligare ett exempel på hur regeringen skjuter vid sidan av målet. Företagare med enskild firma luras riskera sin privata ekonomi. Det är en helt annan sak än att ha enmansföretag med aktiebolag.

- Underlätta istället för småföretagare att växa och anställa genom att låta företaget tjäna ihop en viss summa pengar innan det börjar beskattas, kommenterar Johan T Sterndal.

Regeringen föreslår att ökade anslag till kompetenskartläggning under asyltiden för nyanlända samt till de så kallade snabbspåren.

- Vi på Hantverkarnas Riksorganisation har verktygen för validering. Det är dokument för kunskapskartläggning inom ett femtiotal hantverksyrken. Det är precis de här dokumenten som behövs för att avgöra den asylsökandes kompetens. Har regeringen och myndigheterna kompetensen och viljan att ta emot hjälpen, undrar Johan T Sterndal avslutningsvis.

Johan T Sterndal, VD Hantverkarnas riksorganisation, tel. 08-442 78 41,
e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se
Caroline Eriksson, kommunikationschef Hantverkarnas Riksorganisation, tel. 08-442 78 43,
e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se