Inte en budget för tillväxt

Ja bästa Hantverkare igår presenterade Regeringen med Magdalena Andersson i spetsen sin budget. Kort bara så innehåller budgeten skattehöjningar på totalt 16,5 miljarder ja t.o.m. över 45miljarder kronor om lägger till det som presenterades i vårbudgeten. Vad får vi företagare tillbaka av det? Jo 2,4 miljarder kronor. På något sätt blir det inte lättare att driva företag framöver vilket är jättetråkigt för det innebär att det blir mindre intresse för att starta nya företag, färre kommer att vilja bli hantverkare och driva eget företag. Tänk om Regeringen bara en endaste sekund kunde förstå att det är de mindre företagen, över 99% av företagen är små, som anställer och som ger de största bidragen till välfärden. Tänk om den en endaste sekund kunde reflektera över detta och agera därefter.

Ett av Sveriges problem är att den reella pensionsåldern är ganska låg. Nuvarande regeringen tillika den förra vill att vi ska arbeta längre. Att då straffa de äldre som vill arbeta med en ny löneskatt är väl inte så speciellt smart. Hur många vill arbeta efter 65 år då när skatten blir ännu högre. Jag förstår inte det, gör ni bästa Hantverkare?

En annan sak som för många kanske är en bagatell men som för oss är jätteviktigt är lärlingsutbildningen. I budgeten ska man satsa på yrkesutbildningarna på gymnasial nivå och man ska utöka APL (Arbetsplatslärande). Det första man gör då är att sänka statsbidraget till den ensamarbetande hantverkaren med 10000:-/läsår. Många större företag klarar sig säkert med lägre handledararvode men för de små företagen där kanske ägaren själv satsar mycket tid för att skola in lärlingen i det nya yrket är varenda krona välkommen. Då sänker regeringen ersättningen till dom och hur många har då lust att ställa upp som handledare?

En sammanfattning av denna budget som inte är en budget för företagen:

• Högre skatt till alla som arbetar efter 65 år
  • Höjd inkomstskatt
  • Höjd skatt på bensin och diesel
  • Sänkning av ROT och RUT
  • Dyrare att anställa unga
  • Dyrare att spara
  • Dyrare att investera

Jag är tyvärr ganska säker på att det kommer mera av skattehöjningar för företagen och det hjälper inte tillväxten på traven.

Sverige behöver snabbt en mer ansvarsfull ekonomisk politik.

Johan T Sterndal