Johan T Sterndal kommenterar finansministerns uttalande om 3:12-reglerna

Under helgen publicerade Dagens Industri en intervju med finansminister Magdalena Andersson som där ger en bild av Stockholms småföretagare som höginkomsttagare som ”hänger vid Stureplan”. Johan T Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation, reagerar kraftigt mot den beskrivningen och anser att den är ett hån mot hårt arbetande småföretagare.

Att tjäna pengar på idrottande eller att vinna pengar på lotto är ”fint”. Men så fort någon genom åratal av hårt arbete tjänar pengar, ja då ska det slås ner. Intervjun med finansminister Magdalena Andersson i helgens Dagens Industri visar med all önskvärd tydlighet att hon anser var de pengarna – de som kommer genom hårt arbete – hör hemma: i statens lador.

Jag har de senaste dagarna pratat med många oroliga medlemmar. Och för tydlighetens skull vill jag säga att det är hantverksföretagare som sliter med sina företag de flesta av dygnets vakna timmar och därmed inte har tid att ”hänga vid Stureplan”. De känner att de inte kan konkurrera med storföretagen som inte berörs av 3:12-reglerna. De känner att de missgynnas. Och de känner en stor oro för att finansministern inte förstår under vilka förutsättningar Sveriges småföretagare – oavsett om de bor i Sveg eller Stockholm – verkar.

Ministern visar en anmärkningsvärd arrogans mot de som står för jobben, för de som står för tillväxten. För hur var det nu, det var väl fler som hade varit på månen än som hade fått regeringens hittepåjobb, även kända som traineejobb? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Sänk skatten för företagarna. Gör det enklare och inte krångligare. Då kommer fler i jobb – och då får du in dina skattepengar.

Johan T Sterndal
Hantverkarnas Riksorganisation

Johan T Sterndal, VD Hantverkarnas riksorganisation, tel. 070-642 64 43, e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se
Caroline Eriksson, kommunikationschef Hantverkarnas Riksorganisation, tel. 070-432 89 40, e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se

Ministern visar en anmärkningsvärd arrogans mot de som står för jobben.
Johan T Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation