Karlstadsflorist blev Årets gesäll

Under kvällens gesäll- och mästarbrevsutdelning i Stockholms Stadshus utsågs floristen Emma Aronsson från Karlstad till Årets gesäll. Stipendiet på 20 000 kronor tänker Emma använda för att göra en blomsterbok där hantverket är i centrum.

Ikväll ägde den årliga Gesäll- och mästarbrevsutdelningen rum i Stockholms Stadshus. Över 170 hantverkare mottog sina gesäll- och mästarbrev under högtidliga former. Årets gesäll blev floristen Emma Aronsson som ursprungligen kommer från Karlstad och som nu bor i Vallentuna utanför Stockholm.

”Stipendiet kommer att hjälpa mig med min fortsatta resa och att nå mina framtida mål inom yrket”, säger Emma som vill använda stipendiesumman om 20 000 kronor för att göra en bok.

”Jag vill göra en blomsterbok som kommer att inspirera både florister och konsumenter, en bok där hantverket är i centrum.”

I sin motivering skriver juryn från Stockholms Hantverksförening: ”Stipendiet Årets gesäll tilldelas en engagerad och ambitiös hantverkare som har en stor passion för sitt yrke. Hantverkaren har inte bara varit delaktig i utsmyckning till prins- och prinsessbröllop och Nobelfesten, även seger i yrkes-SM och framskjuten placering i yrkes-VM finns på meritlistan. Denna hantverkare vill ta sitt yrke till en ny dimension och sprida och lyfta fram hantverket i en blomsterbok där hantverket är i fokus och där Årets gesäll, som är floristen Emma Aronsson, visar sin tolkning av ritualer – livets skeden – på sitt eget blommiga vis.”

Johan T Sterndal, VD Stockholms Hantverksförening, kommenterar: ”Emma Aronson uppfyller alla de kriterier som ställs för att bli Årets gesäll: utöver hantverksskicklighet har hon visat särskilt engagemang och ambition för sitt hantverk.”

Om Gesäll- och mästarbrevsutdelningen:
Gesäll- och mästarbrevsutdelningen äger alltid rum den första onsdagen i november. Stockholms Hantverksförening, Hantverkarna Stockholm, har arrangerat utdelningen av gesäll- och mästarbrev i Blå Hallen sedan 1951 – och i drygt 100 år innan dess, men då under enklare former.

Johan T Sterndal, VD Stockholms Hantverksförening, tel. 08-442 78 41, e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se

Caroline Eriksson, kommunikationschef Stockholms Hantverksförening, tel. 070-432 89 40, e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se

Följ Gesäll- och mästarbrevsutdelningen i sociala medier: #GMU16  #riktighantverkare

Stockholms Hantverksförening är en näringspolitisk organisation med Stockholms hantverkare i fokus. Vi arbetar för att statusen och villkoren för hantverket ska förbättras på alla områden. Arbetet är branschöverskridande och bygger till stor del på väl fungerande samarbeten med andra organisationer och myndigheter. www.hantverkarna.se/stockholm