Lär av lärlingarna

Hantverkarnas Riksorganisation är glad att utbildningsminister Jan Björklund (FP) har lärt sig något av lärlingarna. Vid tisdagens presskonferens på Utbildningsdepartementet lyftes lärlingsutbildningen fram som den givna bryggan mellan utbildning och jobb för ungdomar. För oss inom hantverket är dock detta gamla nyheter.

Lär av lärlingarna!
- Vi har drivit jobbskapande lärlingsutbildningar sedan 1847, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

I budgetpropositionen finns många positiva förslag, höjd kostnadsersättning till lärlingarna och höjt anordnarbidrag för de företag som öppnar upp sin verksamhet för nästa generation. Vi uppskattar även det riktade stödet till de handledare som genomfört godkänd handledarutbildning. För att vidhålla den höga kvalitén i utbildningen är det viktigt att det utvecklingsstöd till lärlingsbranschernas organisationer, som aviserades i propositionen, också blir verklighet.

- Vägen till jobb går genom företagen och det är näringslivsorganisationerna som bäst känner sina medlemmars förutsättningar. För att lärlingsreformen ska lyckas är det centralt att beslutsfattarna lyssnar på branscherna, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

I budgetpropositionen finns det dock delar som vi saknar; bland annat att den begränsade högskolebehörigheten för de yrkesinriktade programmen, som infördes med den nya gymnasieförordningen GY11, lämnas oförändrad. Begränsningen skrämmer bort ungdomar och har gjort att elevantalet stadigt minskar på lärlingsutbildningarna. Återinför det gamla systemet!

Johan T. Sterndal
VD Hantverkarnas Riksorganisation