Premiär för gesällen i hovslagarutbildningen

Som första hovslagarelev i Sverige kvalificerade sig Elin Moberg från Töreboda både till gesällbrev och titeln Godkänd hovslagare, när hon nyligen klarade sin examen på BYS i Skara.

- Äntligen! Nu händer det som vi har kämpat för så länge, säger Svenska Hovslagareföreningens ordförande, Mats Holmstedt.

Hovslagarutbildningen inom Yrkeshögskolan förändras just nu i grunden. Från att ha varit tvåårig så är den nu treårig, något som Svenska Hovslagareföreningen (SHF) länge arbetat hårt för.

Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) var först med att nyligen examinera en kull som genomgått en treårig hovslagarutbildning. I och med sin examen har eleven Elin Moberg klarat gesällprovet och är kvalificerad att ansöka om den skyddade titeln ”Av Jordbruksverket godkänd hovslagare”. Som Godkänd hovslagare ingår hon i det som kallas djurhälsopersonalen. Det är första gången i Sverige som en nyutexaminerad elev är så välutbildad.

- Den treåriga utbildningen på BYS innehåller både smide och mycket praktik. Det gör att eleverna är ordentligt rustade med kunskap och erfarenhet när de ska ut och sko våra hästar, säger Mats Holmstedt.

- Att sko är ett hantverk och det lär man sig genom att arbeta praktiskt. SHF har länge drivit på för att få in mer praktik i utbildningarna. Och nu händer det! säger Mats Holmstedt.

En som lyckades väl med sin examen på BYS är Elin Moberg från Töreboda. Hon är första eleven någonsin i Sverige som kvalificerat sig både till gesällen och till titeln Godkänd hovslagare inom sin grundutbildning.

- Det är jättekul. Vi har haft mycket bra lärare och mycket praktik. BYS försöker verkligen utveckla sig och gör allt för att få till en bra utbildning, säger Elin Moberg.

För mer information, kontakta:
Mats Holmstedt, ordförande i Svenska Hovslagareföreningen, tel. 070-842 09 17
Gunilla af Kleen, utbildningsledare vid hovslagarutbildningen vid Biologiska yrkeshögskolan i Skara (BYS), tel. 070-082 43 30
Elin Moberg, första elev i Sverige att ta gesällen och bli Godkänd hovslagare i sin grundutbildning, tel. 070-311 25 41

Svenska Hovslagareföreningen är en opolitisk, ideell förening som arbetar för att tillvarata de utbildade svenska hovslagarnas intressen. För närvarande finns det ca 450 medlemmar i föreningen. Föreningen arbetar även för att utbildningen i Sverige ska hålla en jämn och hög standard. Svenska Hovslagareföreningen ingår i Hantverkarnas Riksorganisation. hovslagareforeningen.se

Hantverkarna är Sveriges näringslivsorganisation för hantverksföretag och hantverksföreningar. Hantverkarna samlar drygt 20 medlemsföreningar. Tillsammans representerar vi närmare 5 000 hantverksföretagare i hela Sverige. www.hantverkarna.se

Vi har haft mycket bra lärare och mycket praktik. BYS försöker verkligen utveckla sig och gör allt för att få till en bra utbildning.
Den treåriga utbildningen på BYS innehåller både smide och mycket praktik. Det gör att eleverna är ordentligt rustade med kunskap och erfarenhet när de ska ut och sko våra hästar.
Mats Holmstedt, ordförande i Svenska Hovslagareföreningen