Var finns validering av yrkeskunskaper i regeringens vårbudget?

Regeringens vårbudget presenterades förra veckan. Återigen kan jag konstatera att regeringen inte förstår de små hantverksföretagens verklighet. Ambitiösa mål om att minska arbetslösheten står fast, man vill få nyanlända till sysselsättning och det pratas validering av utbildning. Men mycket litet sägs om hur man konkret ska nå hela vägen fram. Och hur tänker regeringen validera nyanländas yrkeskunskaper?

Det är inte i storföretagen jobben finns, det är genom att skapa förutsättningar för att starta och driva företag som fler arbetstillfällen skapas. Därför är det anmärkningsvärt att det bara finns en enda konkret satsning på företagande i regeringens vårbudget: 18 miljoner till ett snabbspår för nyanlända entreprenörer. En i sammanhanget försvinnande liten siffra.

Förhoppningsvis kan sänkt moms på mindre reparationer hjälpa skomakare, skräddare och andra hantverkare som berörs av förslaget. Men det kommer också att medföra ökad administration och ökade kostnader för denna i och med att den enskilda företagaren måste redovisa två momssatser: 12 procent för lagning av en skjorta och 25 procent för tvättning av densamma. Enligt promemorians bedömning beräknas de administrativa kostnaderna öka med cirka 5 400 kronor per företag och år.

Det är bra att regeringen har uppmärksammat att arbetskraftskostnader är ett hinder för småföretagare att anställa, men genom sänkta arbetsgivaravgifter för egenföretagare utan anställda skjuter de vid sidan av målet. För en liten företagare med enskild firma är det en enorm risk att anställa någon. Det är en helt annan sak än att ha ett enmansföretag med aktiebolag. Går det fel riskeras hela privatekonomin. Underlätta i stället för småföretagare att växa och anställa genom att låta företaget tjäna ihop en viss summa pengar innan det börjar beskattas.

Ja, så var det Rut också. Socialdemokraternas och Miljöpartiets gräsrötter jublar säkert åt minskat Rut-avdrag. De ”rika” behöver inga subventioner, resonerar de. Vad de inte tänker på är att både Rut och Rot har skapat tusentals vita arbetstillfällen. Socialdemokraternas Leif Jacobsson, vice ordförande i Skatteutskottet, hävdade visserligen i en debatt vi deltog i under vintern, att syftet med Rot inte har något med svarta eller vita jobb, utan är ett sätt att jämna ut konjunkturerna. Den inställningen skiljer sig vitt från exempelvis från regeringens lagrådsremiss om kompletteringar av Rut-avdraget och Skatteverkets rapport Om RUT och ROT och VITT och SVART, publicerad redan 2011, vars första mening lyder: ”Under lång tid har det varit känt att hushållens köp av hushållsnära tjänster och arbeten med koppling till bostad är en nisch där det förekommer mycket svartarbete”.

När en ensamstående mamma inte har råd att anlita någon som hjälper henne med städningen försvinner både arbetstillfällen och mammans tid för att umgås med sina barn. Då hjälper det inte att utöka de tjänster som omfattas av Rut. Sänkningen av Rut- och Rot-avdragen har redan slagit ut tusentals företag från marknaden. Enligt Skatteverket finns det i år 6 199 Rut-företag, jämfört med 7 176 förra året – en minskning med 14 procent.

Det pratas mycket om validering av utbildning, men ingenting om validering av yrkeskunskaper. Utanförskap och hög arbetslöshet bland nyanlända och nysvenskar är en realitet i dagens Sverige. Regeringens skriver så fint i vårbudgeten: ”Regeringen har också intensifierat arbetet med validering och genomfört en omfattande förstärkning av kompletterande utbildningar. Detta möjliggör för personer med utländsk utbildning att få en svensk examen eller behörighet att utöva sitt yrke i Sverige.” Det är ju bra, men hur tänker regeringen validera yrkeskunskaper?

På mitt skrivbord ligger en pappershög. Den pappershögen består av valideringsdokument för ett femtiotal hantverksyrken som vi i Hantverkarna har arbetat fram och som flitigt har använts i andra sammanhang. Med hjälp av de här dokumenten kan vi avgöra exakt vilka kunskaper en person har i ett hantverksyrke och vilka insatser som behövs för att så snabbt som möjligt få ut personen i arbetslivet. Det är precis de här dokumenten och vår kunskap om validering som regeringen och Sverige behöver för att kunna sätta fler nyanlända i arbete.

Stefan, Magdalena, Ylva och ni andra i regeringen, Hantverkarna kan bidra till att ni når målen för att minska arbetslösheten, få nyanlända till sysselsättning och få en mer cirkulär ekonomi. Vill ni ha vår hjälp?

Johan T Sterndal
VD, Hantverkarna

Johan T Sterndal, VD Hantverkarnas riksorganisation, tel. 08-442 78 41, e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se

Caroline Eriksson, kommunikationschef Stockholms Hantverksförening, tel. 08-442 78 43, e-post: caroline.eriksson@hantverkarna.se