HANZA: Delårsrapport januari – september 2022

HANZA AB (publ) rapporterar ett rekordstort tredje kvartal med en försäljningsökning på 40 % jämfört med samma kvartal förra året. Bolaget rapporterar också en fortsatt hög orderingång och förväntar sig en stark utveckling framöver. Dessutom har HANZA, som meddelats separat, fastställt en strategi för de kommande åren, HANZA 2025, med höjda finansiella mål.

Tredje kvartalet 2022

• Nettoomsättningen ökade med 40 % till 838 MSEK (597). Justerat för förvärv och valuta uppgick tillväxten till 26%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 50,2 MSEK (37,5), vilket motsvarar en rörelse­marginal om 6,0 % (6,3). Direktfakturering av energi och visst material påverkade marginalen negativt.
  • Resultat efter skatt uppgick till 26,1 MSEK (19,9), vilket motsvarar 0,73 SEK (0,56) per aktie före utspädning och 0,72 SEK (0,55) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 82,9 MSEK (-19,3).

Niomånadersperioden 2022

• Nettoomsättningen ökade med 42 % till 2 548 MSEK (1 799). Justerat för förvärv och valuta uppgick tillväxten till 27%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 148,7 MSEK (100,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal
    om 5,8 % (5,6).
  • Resultat efter skatt uppgick till 81,5 MSEK (55,0), vilket motsvarar 2,28 SEK (1,56) per aktie före utspädning och 2,25 SEK (1,56) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 125,6 MSEK (66,2).

Vd Erik Stenfors kommenterar rapporten

"Vi ser en fortsatt stark efterfrågan från vår diversifierade kundbas, och vi fortsätter också att få förtroende från nya kunder. Förutom att teckna nya avtal har vi under kvartalet utfört lokalexpansioner i flera kluster för att kunna hantera ökade volymer. En av fördelarna med vår klustermodell är att den möjliggör expansion på ett kostnadseffektivt sätt."

"Vårt fokus ligger nu på utförandet av strategi HANZA 2025. Denna fas innefattar bland annat nya och offensiva finansiella mål, skarpa hållbarhetsmål samt fortsatt utveckling av våra kluster."

"Genom att komplettera tillverkningen med relaterade tjänster kan vi öka kundvärdet. I samråd med våra kunder kommer HANZA att utreda behovet av ytterligare geografisk närvaro, vilket kan leda till en kommande geografisk expansion i slutet av 2025".

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-11-08 07:30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, vd, Tel: +46-70 950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: +46-70 794 98 78, e-post: lars.akerblom@hanza.com

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Om HANZA:

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och nådde år 2021 över 2,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere,
SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.