HANZA: Delårsrapport januari-mars 2024

HANZA rapporterar om en avmattning i konjunkturen, vilket har mötts med ett effektiviseringsprogram. Detta, i kombination med ett nyligen genomfört förvärv och nya försäljningsaktiviteter, förväntas öka både tillväxt och marginaler. Styrelsen har under kvartalet beslutat att höja de finansiella målen för 2025. Samtidigt öppnar HANZAs starka finansiella ställning upp för möjligheter till ytterligare förvärv.

Första kvartalet 2024

• Nettoomsättningen ökade med 18 % till 1 253 MSEK (1 065).
    Justerat för förvärv och valuta minskade omsättningen med 6 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 67 MSEK (88), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,3 % (8,3). Ett integration- och effektivitetsprogram påverkade resultatet negativt med 20 MSEK. Omvärdering av kvarvarande köpeskilling påverkade resultatet positivt med 20 MSEK. Energistöd förbättrade resultatet för kvartal ett föregående år med 6 MSEK. Justerat för ovanstående poster samt förvärv uppgick den jämförbara rörelsemarginalen till 6,4 % (7,7).

• Resultat efter skatt uppgick till 34 MSEK (59), vilket motsvarar 0,77 SEK (1,49) per aktie före utspädning och 0,77 SEK (1,47) efter utspädning.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 31 MSEK (89).

VD Erik Stenfors kommenterar rapporten:

“I inledningen av kvartalet slutförde vi förvärvet av Orbit One. Det är ett viktigt och värdefullt tillskott till HANZA-koncernen som ökar vår framtida potential, bland annat genom att ytterligare förstärka vårt erbjudande, tillföra ny kompetens och bredda vår kundbas.

Som vi beskrivit tidigare minskade dock vissa försäljningsvolymer i början av 2024, vilket påverkar vår marginal negativt. Därför agerade vi direkt med ett omfattande effektiviserings­program, samtidigt som vi genomför en rad försäljningsaktiviteter med fokus på vårt erbjudande att optimera kundens leverantörskedjor.

Förvärvet och insatserna gör att vi ser ljust på framtiden. Integrationen går smidigt och våra nya försäljningsaktiviteter, tillsammans med den bredare kundbasen, kommer att öka vår tillväxt. Effektiviseringsprogrammet kommer att stärka våra marginaler under året. Dessutom har vi en stark finansiell ställning som öppnar upp för nya möjligheter, inklusive fler värdeskapande förvärv.”

För mer information kontakta:
Erik Stenfors, VD
+46-70 950 80 70
erik.stenfors@hanza.com

Lars Åkerblom, CFO
+46-70 794 98 78
lars.akerblom@hanza.com

Viktig information
Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att erbjuda produktutveckling och rådgivning om leverantörskedjor, samt med egna fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabila leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess åt våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och har i dag en pro forma årsomsättning över 5 miljarder kronor. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.