HANZA delårsrapport januari–juni 2023

HANZA AB redovisar ytterligare ett rekordstarkt kvartal med en stabil tillväxt och en betydande marginalökning. Bolaget skriver vidare om den nyligen vunna storordern till Mitsubishi samt om en fortsatt mycket god orderingång inom i princip samtliga branscher och geografier.

Andra kvartalet 2023

• Nettoomsättningen ökade med 21 % till 1 068 MSEK (886).
    Justerat för förvärv och valuta uppgick den organiska tillväxten till 13 %.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 92 MSEK (57), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,6 % (6,4).

• Resultat efter skatt uppgick till 60 MSEK (36), vilket motsvarar 1,51 SEK per aktie (1,01) före utspädning och 1,49 SEK (1,00) efter utspädning.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 86 MSEK (29).

Första halvåret 2023

• Nettoomsättningen ökade med 25 % till 2 132 MSEK (1 710).
    Justerat för förvärv och valuta uppgick tillväxten till 18 %.

• Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 179 MSEK (99), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,4 % (5,8). Energistöd påverkade resultatet positivt med 7 MSEK. Exklusive denna post uppgick rörelseresultatet till 172 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,1 %.

• Resultat efter skatt uppgick till 118 MSEK (55), vilket motsvarar 3,00 SEK per aktie (1,55) före utspädning och 2,96 SEK (1,53) efter utspädning.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 175 MSEK (43).

VD Erik Stenfors kommenterar rapporten

”Under kvartalet såg vi en fortsatt god efterfrågan från HANZAs breda kundbas. För att möta tillväxten arbetar för att expandera kapaciteten genom effektiviseringar. Q2 blev därför vårt resultatmässigt starkaste kvartal hittills med en rörelsemarginal om 8,6 procent (6,4). I segment Huvudmarknader når marginalen nu hela 11,1 procent, vilket är branschledande. Vidare fortsätter kassaflödet att vara starkt trots att expansionen kräver rörelsekapital.”

”HANZA fortsätter även att vinna helt nya affärer och ett exempel är det avtal vi tecknade med Mitsubishi Logisnext Europe i början av juli. Det är en stor affär – vi bedömer ordervärdet till betydligt över 100 MSEK per år – men framför allt är det ett bra exempel på vårt unika erbjudande att förenkla leverantörskedjor. Vi ser att behovet ökar, inte minst på grund av en förändrad omvärld.”

”En grundbult för HANZA är långsiktighet. Vi ser fram emot att fortsätta att vara ett snabbväxande bolag under lång tid och därmed även under olika konjunkturfaser. Och med en lönsamhet som ökar av enkla och tydliga skäl.”

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-25 08:00 CET.

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi Logisnext, Oerlikon, Perkin Elmer, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.