HANZA delårsrapport januari–september 2023

HANZA redovisar en ökad omsättning under tredje kvartalet 2023 och bedömer att tillväxten kommer att fortsätta under 2024. Rörelsemarginalen ökade betydligt och blev den högsta hittills, 9,3 % (6,0). Den positiva vinstutvecklingen fortsätter ned till sista raden där vinst per aktie ökade med 66 % till 1,21 (0,63).

Tredje kvartalet 2023

• Nettoomsättningen ökade med 14 % till 955 MSEK (838). Justerat för valuta och
    direktfakturering av energi och material i kvartal 3, 2022, uppgick tillväxten till 10 %.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 89 MSEK (50), vilket motsvarar en rörelse­marginal
    om 9,3 % (6,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 49 MSEK (26), vilket motsvarar 1,21 SEK per aktie (0,73)
    före utspädning och 1,21 SEK (0,72) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 MSEK (83).

Niomånadersperioden 2023

• Nettoomsättningen ökade med 21 % till 3 087 MSEK (2 548). Justerat för valuta, förvärv och direktfakturering av energi och material under 2022 uppgick tillväxten till 16 %.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 268 MSEK (149), vilket motsvarar en rörelsemarginal
    om 8,7 % (5,8). Energistöd påverkade resultatet positivt med 7 MSEK. Exklusive denna post uppgick rörelseresultatet till 261 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,5 %.
  • Resultat efter skatt uppgick till 167 MSEK (81), vilket motsvarar 4,21 SEK per aktie (2,28)
    före utspädning och 4,19 MSEK (2,25) efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 180 MSEK (126).

VD Erik Stenfors kommenterar rapporten:

”Det tredje kvartalet har några kapacitetsmässiga utmaningar på grund av semestrar och är också vårt omsättningsmässigt lägsta kvartal. Därför är vi nöjda med att se en underliggande tillväxt om 10 %.

Genom att skapa ett högre kundvärde attraherar vi nya kunder och möjliggör ett högre resultat. Vi fortsätter att öka vår marginal och i Q3 uppnådde vi koncernens hittills högsta rörelsemarginal om 9,3 %.

I vår planering inför år 2024 kan vi konstatera en fortsatt organisk tillväxt från vår befintliga kundbas. Speciellt noterar vi en ökad efterfrågan i segmentet Övriga marknader nästa år, vilket är tillfredsställande då detta segment har haft en lägre ökningstakt än segment Huvudmarknader.

Organisk tillväxt medför ett behov av ökad kapacitet. Vi säkerställer det främst genom en kostnadseffektiv utbyggnad av befintliga tillverkningskluster, det vi kallar för en modulär utbyggnad. Men vi undersöker också potentiella kapacitetsförvärv och antalet möjligheter har ökat under hösten.”

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-07 07:59 CET.

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.