HANZA föreslår ändring av företagsnamnet

HANZA Holding AB (publ) föreslår årsstämman att ändra företagsnamnet till HANZA AB (publ). Namnbytet är ett steg i ett pågående arbete att ytterligare stärka kommunikationen med bolagets intressenter. Utöver detta har bolaget även lanserat en ny hemsida och en ny grafisk profil, se www.hanza.com.

Koncernens moderbolag, vars aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, heter i dag HANZA Holding AB. Av historiska skäl äger moderbolaget 100 % av ett aktiebolag, HANZA AB, som var det ursprungliga moderbolaget i koncernen.

Styrelsen föreslår nu årsstämman den 10 maj 2022 att anta en justering av bolagsordningen så att moderbolaget ändrar namn till HANZA AB (publ). I samband med namnändringen av HANZA Holding AB (publ) kommer nuvarande HANZA AB också att namnändras.

Förslaget innebär ingen förändring vad gäller företagets erbjudande eller arbetssätt och aktieägare behöver inte vidta några åtgärder. Aktien kommer efter ett namnbyte att fortsatt handlas på Nasdaq Stockholms Small Cap-segment med oförändrat kortnamn (HANZA) och ISIN-kod (SE0005878543).

"HANZA växer snabbt och en orsak är ett framgångsrikt arbete med att synliggöra vår unika tillverkningsmodell. Vår nya hemsida är ytterligare ett steg i denna process.”, säger Erik Stenfors, vd HANZA. ”Vi har också utvecklat vår varumärkesidentitet det senaste året med uppdaterad logotyp och en ny grafisk profil.”

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, vd, Tel: +46-70 950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: +46-70 794 98 78, e-post: lars.akerblom@hanza.com

Om HANZA:
HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och omsätter sedan 2019 över 2 miljarder kronor. Bolaget har egna produktionsenheter i sju länder; Sverige, Finland, Tyskland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge,
Oerlikon, SAAB och Siemens.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.