HANZA förvärvar Orbit One

HANZA AB (publ) har idag tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Orbit One AB, ett svenskt bolag som erbjuder kontraktstillverkning av elektronik och elektromekanik. Orbit One har en årsomsättning om cirka 1,1 miljard SEK med ett rörelseresultat (EBITA) om ca 70 MSEK.

Orbit One bedriver verksamhet i två produktionsanläggningar i Sverige och en i Polen och har totalt cirka 620 anställda, varav cirka 65 är ingenjörer. Bolaget har en stark position på den nordiska marknaden för kontraktstillverkning av elektronik och elektromekanik med en stabil och diversifierad kundbas. Förvärvet stärker HANZAs tillverkningskluster i Sverige och Centraleuropa, tillför kapacitet och kompetens inom elektroniktillverkning och bidrar till ökad vinst per aktie.

Affären i sammandrag

• HANZA förvärvar samtliga aktier i svenska Orbit One.
  • Köpeskillingen för aktierna beror av bokslutet för november 2023 och uppgår preliminärt till 367 MSEK. Därutöver finns en tilläggsköpeskilling baserad på bolagets utveckling under 2024, vilken maximalt kan uppgå till 91 MSEK och som endast utgår vid en resultatförbättring i jämförelse med 2023. Givet att den maximala tilläggsköpeskillingen erläggs, motsvarar den totala köpeskillingen på skuldfri basis en EV/EBIT-multipel om maximalt 7.
  • Förvärvet finansieras med bankkrediter. Inga finansieringsförbehåll föreligger för genomförandet av förvärvet.
  • HANZA kommer efter förvärvet fortsatt att vara väl under skuldsättningsmålet, som innebär att den räntebärande nettoskulden/justerad EBITDA ska uppgå till högst 2,5.
  • Tillträde kommer att ske efter myndighetsgodkännanden, vilket förväntas erhållas senast i början av januari 2024.

Orbit Ones styrelseledamot och delägare Mats Johansson kommenterar affären:

- HANZA är en bra och långsiktig ny ägare med styrka och förmåga att fortsätta utveckla Orbit One. Vi kompletterar varandra på ett utmärkt sätt och samgåendet skapar en av Nordens mest konkurrenskraftiga kontraktstillverkare. Vidare lägger HANZA, precis som Orbit One, stor vikt vid att skapa en god företagskultur med hållbara och sunda värderingar. Det har varit en viktig faktor vid valet av ny ägare.

HANZAs VD Erik Stenfors kommenterar affären:

- Orbit One är en respekterad kollega i branschen som positionerat sig som en av de främsta elektroniktillverkarna. Det är därför med stolthet vi annonserar detta förvärv som vidareutvecklar HANZAs tillverkningskluster i Sverige och Centraleuropa på ett mycket bra sätt. Förvärvet ligger också helt i linje med vår kommunicerade strategi HANZA 2025.

Orbit Ones VD Mattias Lindhe kommenterar affären:
- HANZAs unika tillverkningskoncept tillsammans med Orbit Ones ledande position inom elektronik­tillverkning är en perfekt kombination. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla och expandera våra verksamheter och bli ännu starkare inom vår bransch. Den här affären är bra för både våra kunder och våra medarbetare.

Förvärvet bedöms ha en betydande positiv påverkan på koncernens finansiella mål 2025, varför styrelsen i HANZA avser att revidera dessa inom kort.

Orbit Ones VD, Mattias Lindhe, kommer att fortsätta i HANZA-koncernen och har beslutat sig för att återinvestera 2 MSEK av den del av köpeskillingen som tillfaller honom i HANZA aktier genom förvärv i marknaden. Mattias kommer även att ingå ett lock-up åtagande för dessa aktier under 12 månader.

Inbjudan till audiocast

Med anledning av förvärvet bjuder HANZA in investerare, analytiker och media till en kombinerad telefonkonferens och audiocast kl. 11.00 i dag den 1 december 2023.

Förvärvet kommer presenteras av VD Erik Stenfors och CFO Lars Åkerblom. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Delta via webbsändning eller telekonferens:

Rådgivare

Pareto Securities AB har agerat finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl legal rådgivare till HANZA.

Avanza Bank AB (publ) har agerat finansiell rådgivare och Baker McKenzie Advokatbyrå KB legal rådgivare till Orbit One.

Information i denna rapport är sådan som HANZA ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2023 klockan CEST 08:00.

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-12-01 08:00 CET.

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.