HANZA investerar i ny fabrik i Sverige

HANZA AB investerar 75 MSEK i en utbyggnad av koncernens tillverkningskluster i Sverige för att möta ökande volymer.

HANZA har beslutat att bygga en ny fabriksdel om 8 800 kvadratmeter i Töcksfors, Sverige. Den nya anläggningen är en ny- och tillbyggnad av HANZAs befintliga produktionsanläggning i Töcksfors och kommer att ge nya ytor för framför allt montering. Orsaken är en fortsatt långsiktigt god efterfrågan.

- Denna satsning stödjer vårt koncept med komplett, regional tillverkning och skapar ett mycket starkt erbjudande i tillverkningskluster Sverige, säger Erik Stenfors, VD för HANZA.

- Vi har en kontinuerlig ökad efterfrågan från många av våra framgångsrika kundsamarbeten, såsom returhanteringsbolaget Tomra, värmepumpsbolaget Thermia och Väderstad som är ett av världens ledande företag inom jordbearbetning och sådd, säger Morgan Sahlin, klusterchef i Sverige. Det här är en betydande investering för HANZA Sverige som gör det möjligt att följa våra kunders behov.

Inflyttning i den nya fabriken är planerad till årsskiftet 2024/2025. Utöver investeringen om 75 MSEK omfattar projektet specifika investeringar i maskinparken för att stödja den utökade monteringskapaciteten.

Utbyggnaden kommer bidra positivt till HANZAs hållbarhetsarbete med energieffektiviseringar. I nya byggnaden kommer bergvärmepumpar installeras för att sköta uppvärmningen i både nya och befintliga lokalen, vilket innebär stora energibesparingar.

HANZA har nyligen ökat kapaciteten för kretskortstillverkning i Sverige genom förvärvet av Orbit One med en fabrik i Ronneby.

Morgan Sahlin, klusterchef Sverige

morgan.sahlin@hanza.com

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi Logisnext, Oerlikon, Perkin Elmer, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.