HANZA reviderar finansiella mål för 2025

HANZA AB reviderar de finansiella målen för år 2025. Omsättningsmålet höjs till 6,5 miljarder SEK och rörelsemarginalmålet om 8 % höjs till att gälla helåret 2025. Anledningen till revideringen är betydande organisk tillväxt, lönsamhetsförbättringar och ett genomfört större förvärv. Övriga finansiella mål och utdelningspolicyn lämnas oförändrade.

Hösten 2022 utarbetade HANZA AB en strategi för de kommande tre åren kallad ”HANZA 2025”.

I korthet bygger den på att utveckla kapacitet och kompetens inom befintliga tillverkningskluster och tjänster. Även förvärv som stödjer denna inriktning är en del av strategin. Strategin har visat sig fungera väl och lämnas oförändrad. Däremot justeras de finansiella målen enligt nedan.

Bakgrund
En betydande resultatförstärkning har resulterat i att koncernen redan under år 2023 överträffade sitt tidigare mål om "8 % i slutet av räkenskapsåret 2025". Vidare har förvärvet av Orbit One medfört att HANZA pro forma når en omsättning om 5,2 miljarder SEK, vilket överstiger det tidigare omsättningsmålet om "5 miljarder SEK för räkenskapsåret 2025”.

Orbit One har en lägre rörelsemarginal än HANZA, vilket kommer att sänka HANZA-koncernens marginal under år 2024. Vidare påverkar en pågående konjunkturavmattning marginalen negativt. HANZA har dock en god erfarenhet av integrationer och redan under 2024 förväntas synergier vid samgåendet med Orbit One medföra till en ökad marginal. Historiskt har HANZAs affärsmodell visat sig generera nya marknadsandelar även under svagare konjunkturperioder, varför HANZA bedömer att den långsiktiga organiska tillväxten kommer att fortsätta. Även ytterligare kompletterande förvärv kan komma att ingå i HANZA 2025.

Mot denna bakgrund har styrelsen beslutat att höja omsättningsmålet med 30 % till 6,5 miljarder SEK för år 2025. Vidare höjs rörelseresultatmålet om 8 % till att gälla helåret 2025 för koncernen.

HANZAs finansiella mål

• Tillväxt: Omsättningen ska uppgå till minst 6,5 miljarder SEK år 2025.
    Tidigare: Minst 5 miljarder SEK år 2025.

• Lönsamhet: Rörelsemarginalen (EBITA) ska för verksamhetsåret 2025 uppgå till minst 8 %
    Tidigare: Uppgå till minst 8 % vid utgången av år 2025.

• Kapitalstruktur: Soliditeten ska uppgå till minst 30 %.
    Oförändrat mål.

• Skuldsättning: Räntebärande nettoskuld/EBITDA ska uppgå till högst 2,5.
    Oförändrat mål.

HANZA utdelningspolicy lämnas oförändrad och lyder:

Utdelningspolicy: Den årliga utdelningen ska motsvara 30 % av resultatet efter skatt, med beaktande av bolagets finansiella ställning.

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-13 07:15 CET.

Viktig information
Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att erbjuda produktutveckling och rådgivning om leverantörskedjor, samt med egna fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabila leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess åt våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och har i dag en pro forma årsomsättning över 5 miljarder kronor. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.