HANZA reviderar och utökar hållbarhetsmål

HANZAs styrelse har beslutat om en reviderad hållbarhetsstrategi med nya och utökade hållbarhetsmål. Målen är i linje med Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling och omfattar även socialt ansvar och bolagsstyrning.

Den reviderade hållbarhetsstrategin har arbetats fram tillsammans med bolagets övergripande strategi ”HANZA 2025”. Tillsammans med de finansiella målen ska hållbarhetsmålen säkerställa att HANZA når en långsiktig lönsam och hållbar tillväxt.

Vidare innebär HANZAs hållbarhetsstrategi att bolaget, tillsammans med kunder och leverantörer, aktivt bidrar till FN:s agenda 2030 och samhällets utveckling, med en positiv miljö- och klimatpåverkan, samt en ökad inkludering.

HANZAs styrelse har beslutat om hållbarhetsmål inom tre fokusområden och innebär i korthet:

Miljö och klimat

• Väsentligt minskade koldioxidutsläpp
  • Minskad användning av naturresurser och energi
  • Minskning av övriga utsläpp

Säkerhet och etik

• Datasäkerhet av hög internationell standard
  • En hög affärsetik bland medarbetare
  • En hög affärsetik bland leverantörer

Medarbetare

• En trygg och säker arbetsplats, fri från arbetsskador, kränkande särbehandling och diskriminering
  • Främja jämställdhet samt sträva efter mångfald

”Vi är glada över att kunna presentera utökade hållbarhetsmål”, säger Erik Stenfors, vd, HANZA. ”Hållbarhetsfrågor har varit en viktig del av vår strategi sedan vi startade HANZA och vår affärsmodell ger dessutom en unik möjlighet att minska frakter tack vare regional tillverkning”.

HANZA ansluter sig nu även till FN:s nätverk Global Compact, vilket innebär att bolaget förbinder sig att agera efter tio universella principer för mänskliga rättigheter, miljö, arbetsrätt och anti-korruption.

Mer detaljerad information om målen kommer att presenteras i HANZAs hållbarhetsrapport, vilken är en integrerad del av HANZAs årsredovisning som publiceras den 31 mars 2023.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, vd, Tel: +46-70 950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: +46-70 794 98 78, e-post: lars.akerblom@hanza.com

Om HANZA:
HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som
3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi Logisnext, Oerlikon, Perkin Elmer, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.