Kommuniké från extra bolagsstämma den 8 januari 2024

HANZA AB, noterat på Nasdaq Stockholm, höll extra bolagsstämma idag den 8 januari 2024 varvid nedanstående beslut fattades.

I enlighet med tidigare offentliggjord information beslutade styrelsen den 6 december 2023 om en riktad nyemission av högst 470 500 aktier till en teckningskurs om 85 SEK per aktie till Färna Invest AB, under förutsättning av ett godkännande från en efterföljande extra bolagsstämma.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om den riktade nyemissionen.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att nyemissionen utgör ett led i en kapitalanskaffning som genomförts genom ett accelererat bookbuilding-förfarande där Färna Invest AB var en av investerarna som åtog sig att teckna aktier och fick allokering.

Den riktade nyemissionen innebär en ökning av aktiekapitalet med högst 47 050 kronor och kommer vid full teckning tillföra HANZA 39 992 500 kronor före emissionskostnader. Teckning av aktier ska ske senast den 9 januari 2024.

För mer information kontakta:
Erik Stenfors, VD
+46-70 950 80 70
erik.stenfors@hanza.com

Lars Åkerblom, CFO
+46-70 794 98 78
lars.akerblom@hanza.com

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och nådde år 2022 över 3,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.