Norse Impact AB (publ) Bokslutskommuniké 1 januari- 31 december 2021

Styrelsen och verkställande direktören för SealWacs AB avger härmed bokslutskommuniké för 2021.

Sammanfattning koncernen perioden oktober - december 2021

• Nettoomsättningen under perioden uppgick till 22 535 kSEK (15 545)
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 184 kSEK (315)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,03 SEK (0,00)
  • Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 4 973 kSEK (9 746)
  • 18 oktober informerade Bolaget om återbetalning av del av brygglån samt beslut om riktad nyemission till långivaren
  • 20 oktober meddelade Bolaget att Marius Arnesen utsetts till ny VD
  • 12 november meddelade Bolaget att åternotering på Spotlight Stockmarket godkänts
  • 18 november informerade Bolaget om förvärv av norska Dampmonopolet AS
  • 25 november meddelades att Bolaget etablerar dotterbolag för försäljning i Storbritannien
  • 1 december meddelades förvärv norska DMG1001 Larvik AS
  • I december informerade Bolaget om att exklusivavtal tecknats med brittiska Flavour Warehouse Ltd och att avtal tecknats med brittiska Riot Labs Ltd
  • 27 december godkände extra bolagsstämma namnbytet till Norse Impact AB
  • 29 december meddelade Bolaget att ett LOI signerat med Eurobrands AB

Sammanfattning koncernen perioden januari – december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 79 545 kSEK (43 262)
  • Rörelseresultatet uppgick till -9 061 kSEK (1 021), varav 2 755 kSEK avser koncernmässig kostnad vid omvänt förvärv av MaxSnus AS
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,08 SEK (0,01)
  • Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 4 973 kSEK (9 746)
  • Koncernen har extraordinära kostnader om SEKM 10.6 2021

• 14 april meddelar Bolaget genomförande av omvänt förvärv av norska MaxSnus.no AS
  • 19 maj meddelar Bolaget att avsiktsförklaring tecknats om förvärv av norska We Care AS
  • 3 juni godkänner årsstämman omvända förvärvet
  • 30 juli godkänner extra bolagsstämma förvärv av We Care AS
  • 20 oktober meddelade Bolaget att Marius Arnesen utsetts till ny VD
  • I november och december informerade Bolaget om förvärv av norska Dampmonopolet AS och därefter av norska DMG1001 Larvik AS samt att Bolaget etablerar dotterbolag för försäljning i Storbritannien
  • 27 december godkände extra bolagsstämma namnbytet till Norse Impact AB
  • 29 december meddelade Bolaget att ett LOI signerat med Eurobrands AB

Händelser efter rapportperiodens utgång

• 10 januari 2022 meddelades att Bolaget byter namn till Norse Impact AB
  • 2 februari informerade Norse Impact om att ett uppköpsavtal signerats med Eurobrands aktieägare
  • 11 februari meddelade Norse Impact att styrelsen fatta beslut om att genomföra en riktad nyemission för betalning av förvärv av DMG1001 Larvik AS
  • 22 februari meddelade Norse Impact att styrelsen fattat beslut om genomförande av en riktad nyemission för betalning av aktier i Eurobrands dotterbolag

VD Marius Arnesen, om 2021

Nu börjar resan, Vi har på kortare tid kommit längre än planerat, men det har tagit mer kraft än kalkylerat. Strukturering, förvärv och synergier är ledord för kvartal 4 och speglar mer eller mindre hela året. Men nu är grunden lagd. Vi är idag Nordens största ”harm reduction” bolag med fokus inom segmentet elektroniska cigaretter. Norse Impact AB har idag en mycket bred geografisk täckning såväl digitalt som fysiskt, framför allt i Norge där bolaget har 18 butiker från Alta i norr till Egersund i söder.

Under årets sista kvartal har vi genomfört omstruktureringar i Norse Snus (tidigare MaxSnus) och vi känner oss nu trygga med organisationen, detsamma gäller för fusionen av de Norska vape- bolagen som alla snart återfinns i samma bolag Norse Vape. Kvar är fortsatt att applicera ett bra digitalt system för samtliga plattformar, ett arbete som påbörjats under årets sista del men som kommer att slutföras under 2022.

Den enskilt största händelsen under fjärde kvartalet 2021 var att vi kunde presentera en avsiktsförklaring i slutet av december där vi var överens om att köpa Sveriges i särklass största bolag inom segmentet elektroniska cigaretter, Eurobrands.

Eurobrands omsätter över 95 miljoner och har haft en otrolig tillväxtresa. Att samtliga nyckelpersoner i Eurobrands fortsätter resan med oss och det är jag väldigt glad för. Det faktum att transaktionen med Eurobrands aktieägare huvudsakligen sker i aktier i Norse Impact och inte i kontanter visar på deras starka tilltro till Norse Impacts koncept och framtida strategi. Tillsammans med dem är nu Norse Impact riggat för att ta större kliv på marknaden.

Detta är vår första rapport under namnet Norse Impact AB och vi ser det också som ett startskott för den nya och förändrade verksamheten. Vi fokuserar nu på att fortsätta att bygga och förvalta vår verksamhet. Vi ska även fortsätta tydliggöra för marknaden vilket bolag vi nu är och vart vi är på väg.

Under det senaste året har det skett stora förändringar inom Norse Impact. Bolaget är nu, genom dotterbolag i Norge, Sverige och Storbritannien den snabbast växande aktören inom ”non smoke” -segmentet i Norden. Vi har stora ambitioner framöver och siktar på att bli en av Europas ledande aktörer inom detta område.

Hösten och även hela året har präglats av engångskostnader i samband med förvärv och framför allt större kostnader som avser det omvända förvärvet i början av året. Bolaget har bedrivit ett fokuserat arbete som syftar till att optimera de olika verksamheterna. Effekterna från detta arbete kommer att synas alltmer under 2022.

Göteborg den 28 februari 2022
Marius Arnesen, VD

Om Norse

Från Sealwacs till Norse Impact

Efter omfattande förseningar i utvecklingen och utvärderingen av SealWacs Sensor fattades beslut om att genomföra ett omvänt förvärv av norska bolaget MaxSnus.no AS. Transaktionen, som godkändes av årsstämman den 3 juni 2021 innebar att Norse Snus (tidigare MaxSnus.no AS) ägare kom att kontrollera 91,55 procent av det sammanslagna bolaget medan SealWacs tidigare ägare erhöll 8,45 procent. SealWacs (nu Norse Impact) förblev moderbolag i verksamheten, detta var ett första steg av en förändring av företaget mot att bli ett detaljhandels-bolag med fokus på alternativ till cigarrettrökning.

Nästa steg i Bolagets förändring var att förvärva det norska e-cigarettföretaget Norse Vape AS (tidigare We Care AS). Genom transaktionen erhöll Norse Vapes aktieägare en lika stor andel i Norse Impact som de tidigare aktieägarna i Norse Snus.  Bolaget blev nu ett än starkare så kallat ”Non smoke”- bolag. Bolagets affärsidé hade utvecklats mot vad som i den globala marknaden kallas ”harm reduction”.

Stegvis har den nya organisationen satts på plats och en ny och tydlig affärsidé har skapats.  Genom att vara i en noterad miljö skall bolagets organiska tillväxt underlättas och möjligheterna att växa genom förvärv ökar avsevärt.

Idag har Bolaget bytt namn till Norse Impact AB och är ett ledande företag inom Non smoke- segmentet. Detta marknadssegment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i främst i Sverige och Norge, men även i Danmark och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom affärsområdena elektroniska cigaretter (vape) men även inom snus och nikotinportioner. Försäljningen sker genom en etablerad omnikanalsplattform som inkluderar såväl internationell e-handel som fysisk handel. Bolaget erbjuder den vuxna nikotinförbrukaren ett brett och genomtänkt sortiment som är mindre skadligt än tobakscigaretter.

Varumärken

Norse Impact har framför allt varumärken inom detaljhandeln där de största varumärkena är Nordamp™, cigge store™ och Maxsnus™. Bolaget tillverkar även egna produkter under egna varumärken där NORSE™ är mest tongivande.

Affärsverksamheten, produktutvecklingen och produktionen drivs samtliga med samma ambition, hög kundnöjdhet och bra kvalitet. Bolaget erbjuder produkter och butiker som är utvecklade med kunden i fokus. I en nischad bransch där frågorna är många är det av största vikt att just butiker och varumärken levererar vad de lovar.

Modern teknik genom alla led

E- cigaretter även kallat vape är det moderna sättet att ”röka” helt utan tobak. Bolagets dotterbolag och dess anställda har hittills hjälpt tusentals vuxna att hitta bättre alternativ till tobaksrökning och visionen är att fortsätta hjälpa allt fler människor att komma ifrån tobaksrökningen. ”Tobacco has no place in a time of technologi” var en slogan som användes flitigt när e-cigaretter först introducerades på marknaden och det håller än idag. Vi levererar de modernaste produkterna och vi gör det genom modern teknik i alla led. Genom en databaserad och kundfokuserad organisation optimeras samtliga flöden i verksamheten. Bolaget fokuserar på att öka kostnadseffektiviteten för såväl distribution som produktion.

Fjärde kvartalet och helåret 2021

Den 14 april 2021 förvärvade Norse Impact AB samtliga aktier i det norska bolaget MaxSnus.no AS (nu Norse Snus AS) (omvänt förvärv). Det var startskottet för att helt förändra verksamheten i bolaget. Som en del i förändringsarbetet förvärvades den 5 juli 2021 We Care AS (nu Norse Vape AS). Bolaget hade nu en grund inom ”non-Smoke” segmentet. Norse Snus säljer framför allt snus online medan Norse Vapes huvudsakliga försäljning sker via egenägda butiker runt om i Norge. Norse Vape som saluför e-cigaretter och tillbehör kompletterade Norse Impacts portfölj och skulle komma att bli grunden för bolagets kommande tillväxt. Det visar sig framför allt i att två ledamöter från just Norse Vape klev in i moderbolagets styrelse. Den 20 oktober tar även Marius Arneson över som VD för moderbolaget, Marius som även han kommer från Norse Vape.

Genom att bolaget helt bytte verksamhet ”OBS- noterades” bolaget men den nya ledningen kunde efter ett gediget arbete med att säkerställa bolagets drift samt framtidsutsikter och åter notera bolaget på Spotlight Stockmarket.

Efter åternoteringen förvärvades sedan de norska företagen Dampmonopolet AS och DMG1001 Larvik AS, bolag som innehar butiker inom e-cigaretter och hade geografiskt bra lägen. Förvärven var strategiska och syftade till att ta större marknadsandelar i Norge inom ”Non-smoke” segmentet.  Arbetet med att fusionera bolagen till Norse Vape AS startades direkt och beräknas slutföras under första halvåret 2022.

Totala omsättningen under 2021 (per 211231) i samtliga förvärvade bolag uppgår till ca 106.9 MSEK

Som ett led i att etablera bolagets försäljning i ytterligare strategiskt viktiga geografiska områden etablerades ett dotterbolag i Storbritannien i december och avtal tecknades med framträdande brittiska aktörer inom branschen.

Norse Impact AB presenterade i slutet av december 2021 en avsiktsförklaring med ägarna till koncernen Eurobrands. Eurobrands, som under varumärkena cigge store och elekcig framför allt säljer e-cigaretter i Sverige, omsatte 2021 ca 95 miljoner och har ett resultat om ca 4 miljoner.

Efter periodens utgång har Bolaget förvärvat Eurobrands och det är ännu ett styrkebesked om att Norse Impact AB kommer att vara Nordens ledande aktör inom kategorin.

De totala försäljningsintäkterna för bolagen ovan är totalt 202 miljoner under 2021.

Året 2021 har präglats av en stark utveckling för Norse Impact AB. Året kan summeras med dessa huvudpunkterna:

• RTO av MaxSnus.no AS
  • Uppkköp av Norse Vape AS
  • 4,5 månad på Spotlights observationslista med tillhörande due diligence
  • Uppköp av Norse Vape Ltd
  • Fusjonering av Friske Drag AS och Elektroniske Sigaretter.no AS in i Norse Vape AS
  • Uppköp av DMG1001 Larvik AS
  • Uppköp av Dampmonopolet AS
  • LOI med Eurobrands Distribution AB
  • Utveckling av nya interna kontrollsystem för: Lager och varuflöden och ekonomisk rapportering

Detta har positionerat Norse Impact som en väldigt stark spelare i non-smoke segmentet i Skandinavien och ger en bra grund för bolagets etablering på den brittiska marknaden.

De ovan nämnda punkterna samt en hel del extra ordinära kostnader påverkar bolagets resultat kraftigt, Totalt handlar det om kostnader om 10,6 miljoner för koncernen, kostnader som varit nödvändiga för att skapa den grund som nu är satt. Fördelningen av de extra ordinära kostnaderna är: Norse Impact AB 5.73M, Norse Vape AS 4.06M, Norse Snus AS 0.43M och Norse Vape Ltd 0.39M

Norse Impact är nu ett ledande företag inom non - smoke segmentet, detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Sverige och Norge, men även i Danmark och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (vape) men även inom snus och nikotinportioner. Försäljningen sker genom en etablerad omnikanalsplattform som inkluderar såväl internationell e-handel som fysisk handel. Bolaget erbjuder ett brett och genomtänkt sortiment för den vuxna brukaren av nikotin som är mindre skadligt än tobakscigaretten.

E-cigarett / Vape -marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa på 8,3 miljarder USD 2020, och förväntas öka med 11% i 2021. Snus hade en global omsättning i 2020 på 2,6 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv.

Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@norseimpact.se

Norse Impact AB, c/o Mcon AB, Södra Larmgatan 4, 411 16 Göteborg