• Harm Reduction Group AB/

Norse Impact AB (publ): Norse Impact AB förvärvar svenska bolagen Eurobrands Distribution AB och Eurobrands Industries AB samt norska bolaget Eurobrands Distribution AS

Den 29 december 2021 meddelade Norse Impact att Bolaget ingått ett LOI (Letter Of Intent) med ägarna i Eurobrands AB om förvärv av samtliga aktier i bolagen Eurobrands distribution AB och Eurobrands distribution AS. Nu kan Bolaget meddela har man ingått ett slutligt avtal med ägarna till Eurobrands AB om förvärv av samtliga aktier i bolagen Eurobrands distribution AB, Eurobrands Industries AB, och Eurobrands distribution AS.

Eurobrands är den största enskilda aktören inom Vape-segmentet i Sverige. Förvärvet av Eurobrands distributionsbolag ger ett betydande bidrag till konsolidering av Norse Impact AB, som såväl marknadsledare som snabbast växande företag inom rökfritt segment i Norden. Köpeskillingen är totalt 57 miljoner kronor varav 5 miljoner kronor kontant och resterande 52 miljoner kronor betalas med 80 miljoner aktier i Norse Impact AB.

• Vi är mycket nöjda med att ha nått en överenskommelse med de tidigare ägarna till dessa tre bolag. Att säljarna själva har uttryckt en stark önskan om ersättning huvudsakligen i aktier och ytterligare aktivt deltagande i verksamheten i Norse Impact, är en stark signal, som har varit betydelsefull för oss i denna process, kommenterar Marius Arnesen, VD för Norse Impact.

Eurobrands omsatte cirka 95 SEK 2021, med en beräknad EBITDA om 4,1 SEK

• Genom förvärvet av Eurobrands tre bolag blir det sammantagna Norse Impact Nordens största aktör inom segmentet, och tillsammans med Eurobrands ska vi fortsätta byggandet av ett betydligt större företag, fortsätter Arnesen.

Av de 80 miljoner aktierna i Norse Impact, är 56.8 miljoner bundet i ett lockupavtal. Av dessa, förfaller 13.4 miljoner den 1 september 2022. 12 miljoner förfaller den 1 mars 2023 och ytterligare 31.4 miljoner den 1 september 2023.

• Jag är VD och även en av de största ägarna och jag kommer fortsätta att vara verksam, framför allt i Eurobrands men även genom att medverka i hela koncernen. Genom samarbetet med nya medarbetare och inte minst med Marius kommer vi kunna hjälpas åt och dra nytta av våra olika erfarenheter för att fortsätta bygga ett stort ”harm reduction” bolag. Att nu Norse Impact köper oss känns bra och jag kommer vara kvar som ägare vilket ska blir otroligt kul. Nu ska vi lägga i nästa växel för att skapa något riktigt bra, kommenterar Andreas Eriksson, delägare och VD i Eurobrands Distribution AB.

Solid spelare

Bolagen Eurobrands distribution AB och Eurobrands distribution AS är Sveriges enskilt största aktör. Per den 31 december 2021 var omsättningen i Eurobrands distribution AB och Eurobrands distribution AS, cirka 95 miljoner kronor, med ett EBITDA-resultat om 4 miljoner kronor. Verksamheten har utvecklats starkt de senaste åren och har successivt vuxit med 50 procent årlig tillväxt de senaste 3 åren, från 23,5 miljoner kronor i omsättning 2018, till 95 miljoner kronor i 2021, med en förväntad fortsatt tillväxt.

• Med detta förvärv kommer Norse Impact säkra ytterligare åtta nätbutiker och sex fysiska butiker i Sverige och Norge. Norse Impact har redan tidigare arton fysiska butiker och åtta nätbutiker. Här blir det väldigt goda synergieffekter som bland annat innefattar inköpsavtal/priser, lager, organisation, bredare distribution av egna produkter med mera, kommenterar Arnesen vidare.

Av Eurobrands omsättning kommer cirka 65 miljoner kronor från Vape, medan återstoden kommer från andra nikotinprodukter. Bolaget har haft en stark tillväxt på kort tid.

• Norse Impact känns som ett perfekt ”nästa steg” för mig som ägare, min vision sedan dagen då jag startade verksamheten var att bygga något stort och göra skillnad. Tillsammans blir vi inte bara starkare utan det ger en hel del synergier, vilket på sikt kommer vara avgörande för att skapa bra resultat. Nu siktar vi framåt, nu ska vi bli än större och tillsammans med Norse Impact-koncernen har vi verktygen. Jag är i detta långsiktig och jag ser positivt på framtiden, kommenterar Petter Strömberg grundare och majoritetsägare Eurobrands Distribution AB.

Nordisk dominant inom Vape

De webbutiker som ingår i förvärvet är cigge.se, cigge.com, fi.cigge.com, elekcig.com, elekcig.se, elekcig.dk, cigge.no och nettdamp.no. De fysiska butikerna finns i Borlänge, Västerås, Örebro, Uppsala, Linköping (via franchise) och Hamar (Norge). Tillsammans med Norse Impact befintliga arton fysiska butiker och åtta nätbutiker i Norge och England blir det sammanslagna företaget en av Europas största aktörer inom Vape.

Snabbast växande

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non - smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e - juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugofyra fysiska butiker, fjorton egna nätbutiker (nordamp.no, maxsnus.no, dampmannen.no, friskedrag.no, dampmonopolet.no, norsevape.co.uk, norseeliquid.com och elektroniske-sigaretter.no, cigge.se, cigge.com, fi.cigge.com, elekcig.com, elekcig.se, elekcig.dk, cigge.no och nettdamp.no)

E-cigarett / Vape -marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa på 8,3 miljarder USD 2020, och förväntas öka med 11% i 2021. Snus hade en global omsättning i 2020 på 2,6 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Europa är den största marknaden och står för 40% av den globala omsättningen. Sverige och Norge är dom två största marknaderna i Europa. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Viktiga poäng här är starka synergier, marknadsandelsförvärv och sund finansiell verksamhet.

Denna information är sådan som Norse Impact är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-02 21:30 CET.

Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@norseimpact.se

Norse Impact AB, c/o Mcon AB, Södra Larmgatan 4, 411 16 Göteborg