Norse Impact avbryter planerat Joint Venture-samarbetet med GL2 LLC

Norse Impact AB (publ) (”Norse Impact” eller ”Bolaget”) ingick i juni 2022 en avsiktsförklaring om att förvärva 51 procent av ett Joint Venture-bolag (”JV-bolaget”) ägt med det amerikanska bolaget GL2 LLC (”GL2”), verksamt inom medicinsk cannabis. Avsiktsförklaringen innehöll också en option om att förvärva samtliga aktier i JV-bolaget. Norse Impact och GL2 har idag beslutat att inte fullfölja förvärvet av aktierna enligt avsiktsförklaringen.

Norse Impact ingick den 6 juni 2022 en avsiktsförklaring med GL2 beträffande ett JV-bolag verksamt inom cannabisproduktion för medicinskt bruk. Enligt avsiktsförklaringen hade Norse Impact möjlighet att i ett första steg förvärva aktier motsvarande 51 procent av JV-bolaget samt option på att förvärva samtliga aktier. Köpeskillingen för 51 procent av JV-bolaget uppgick till sammanlagt USD 3 500 000 och skulle erläggas genom nyemitterade aktier (USD 2 500 000) samt kontant köpeskilling USD 1 500 000 i Norse Impact. Bolaget och GL2 var också överens om att investera ett belopp uppgående till USD 600 000 var i JV-bolaget.

På grund av att tillväxten och utvecklingen av den underliggande marknaden varit sämre än förväntat har förutsättningarna för satsningen ändrats. De förändrade förutsättningarna består bland annat i hårdare konkurrens och striktare reglering.

Marius Arnesen, VD för Norse Impact, kommenterar om huvudskälen:

”Vi har idag beslutat att inte gå vidare med samarbetet med GL2 på grund av förändrade förutsättningar i marknaden och potentialen för produktionen och försäljningen av medicinsk cannabis. Enligt vår bedömning innebär de nya förutsättningarna bland annat försämrade marginaler och i slutändan en sämre affär för Bolaget. Vi kommer fortsättningsvis att bevaka marknaden kring medicinsk cannabis då vi fortfarande anser att det är en intressant möjlighet för bolaget i framtiden om förutsättningarna ändras.”

Att avbryta den planerade JV-satsningen innebär inte kostnader för Bolaget i form av ersättning till motpart eller dylikt. Eftersom samarbetet inte nått de på förhand bestämda målen vid vilka Bolaget skulle emittera aktier till GL2 som ersättning för aktier i JV-bolaget uppstår inte heller någon utspädningseffekt för Bolagets aktieägare.

Norse Impact i korta drag

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom rökfritt segment. Detta segment består av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i första hand i hela Norden, men även i Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (Vape) och snus, med femton exklusiva avtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugosex fysiska butiker och tolv egna nätbutiker.

Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och övriga Europa. Viktiga punkter här är starka synergier, marknadsandelar och sund finansiell verksamhet.

Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@norseimpact.se

Norse Impact AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge

www.norseimpact.se