Petter Strömberg blir ny VD för Harm Reduction Group i Augusti 2024.

Harm Reduction Group AB (publ) (”Harm Reduction Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Petter Strömberg blir ny VD på Harm Reduction Group. Han tillträder sin nya roll som VD från och med den 27 augusti 2024.

Harm Reduction Groups styrelse har utsett Petter Strömberg till ny VD. Han kommer att efterträda Marius Arnesen som från den 27 augusti övergår till en roll som CFO.

Petter Strömberg var huvudägare och VD i Eurobrands distribution AB som förvärvades av Harm Reduction Group 2022. Relativt kort efter transaktionen valde han lämna sitt uppdrag hos Eurobrands för att fokusera på XQS där han som VD och huvudägare byggde upp ett av Sveriges starkaste varumärken inom nikotinprodukter. Efter några framgångsrika år sålde man sedan XQS till Scandinavian Tobacco Group (STG). Petter Strömberg är än idag en av de största ägarna i Harm Reduction Group. Petter har stor erfarenhet av att genomföra strategiska förbättringar samt hans tydliga fokus på försäljning är några av anledningarna till att han nu tar över som VD.

Claes Holmberg, styrelseordförande på Harm Reduction Group, kommenterar:

Harm Reduction Groups styrelse och jag är mycket glada att Petter Strömberg valt      att tacka ja till att leda bolaget      framåt. Han känner bolaget väl och vi är öertygade om att han kommer ta Harm Reduction Group till nya nivåer redan under 2024. Med en framgångsrik bakgrund i att navigera företag genom förändringsprocesser, tar Petter med sig värdefull kompetens för att stärka bolagets framtid. Hans försäljningsdrivna bakgrund och handlingskraft gör att vi är säkra på att han är rätt man för att skapa långsiktigt värde för Harm Reduction Groups aktieägare.

Petter Strömberg, kommenterar sin nya roll som VD:

- Jag är motiverad och beslutsam att jag skall kunna göra skillnad, bolaget har en tuff tid bakom sig men jag siktar framåt och har en tydlig målbild. Jag har en god inblick i bolaget och jag kommer framförallt fokusera på att öka bolagets försäljning och få ett positivt kassaflöde. Tillsammans med den nya organisationen som jag själv varit en del av att bygga upp känns det inspirerande att ta över i rollen som VD.

Harm Reduction Group AB i korta drag

Harm Reduction Group är Nordens snabbast växande koncern inom harm reduction. Detta segment består av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i första hand i hela Norden, men även i Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (Vape) och snus, med femton exklusiva avtal med väletablerade rökfria produkter. Harm Reduction Group har nu tjugotvå fysiska butiker och elva egna nätbutiker. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och övriga Europa. Viktiga punkter här är starka synergier, marknadsandelar och sund finansiell verksamhet.

Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com

Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge

harmreductiongroup.com