Petter Strömberg gör comeback, som Executive Vice President i Harm Reduction Group

Harm Reduction Group AB (publ) (”Harm Reduction Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Petter Strömberg, som tidigare var VD för dotterbolaget Eurobrands distribution AB nu gör comeback och blir Executive Vice President i Harm Reduction Group.

Petter Strömberg var huvudägare i Eurobrands distribution AB, som förvärvades av Harm Reduction Group i februari 2022. Petter Strömberg är idag den enskilt största ägaren av Harm Reduction Group.

Petter var, från 2012, huvudägare och operativ chef för nikotin-varumärket XQS. Från 2019 verkade han som dess VD. Petter sålde under 2023 framgångsrikt XQS varumärke till Scandinavian Tobacco Group (STG). Han startade även Eurobrands Distribution AB 2013. Han är alltjämt huvudägare till varumärket XQS i USA, där produkten nu ska lanseras och börja distribueras. Utöver det driver han även familjens investmentbolag.

Petter Strömberg, Executive Vice President i Harm Reduction Group, kommenterar sin comeback:

• Min målsättning är att ta bolaget till den nivå jag anser det ska vara. Jag har inte sålt en aktie än och har för avsikt att vara en långsiktig ägare. Känner mig nu väldigt motiverad att även arbeta operativt igen. Jag har under tiden sedan jag lämnade bolaget för att satsa 100 procent på XQS följt bolaget från sidan. Nu finns det mer tid och synergier som gör att jag känner att det är dags att kliva in igen. Jag vet att vi kan bygga något riktigt stort och med den erfarenhet jag besitter kan jag nu hjälpa ledningen att ta bolaget dit det ska. Ett jobb inifrån och ut där sälj ska andas i allt vi gör.

Marius Arnesen, VD på Harm Reduction Group, kommenterar att Petter Strömberg är tillbaka i organisationen:

• Vi är väldigt glada att ha Petter tillbaka i bolaget. Hans entreprenörsanda och omfattande erfarenhet kommer att vara ovärderliga för vår fortsatta tillväxt och utveckling. Med Petters ledarskap är vi övertygade om att vi kan ta Harm Reduction Group till nya höjder.

Harm Reduction Group är Nordens snabbast växande koncern inom harm reduction. Detta segment består av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i första hand i hela Norden, men även i Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (Vape) och snus, med femton exklusiva avtal med väletablerade rökfria produkter. Harm Reduction Group har nu tjugotvå fysiska butiker och elva egna nätbutiker. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och övriga Europa. Viktiga punkter här är starka synergier, marknadsandelar och sund finansiell verksamhet.

Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com

Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge

harmreductiongroup.com